Peru: Educational level, productivity, personal income and national development 2007 – 2020
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v24i1.1602Keywords:
Income, productivity, education, employment, economic developmentAbstract
The research determined the degree of influence of education on employment, productivity, per capita income, and departmental and national development. Three models were used to explain productivity, income and development respectively, for the historical series from 2007 to 2020. The analysis is deepened in a series of basic traits of people, the most significant of which are: level of studies, age, experience, productivity, quality of employment, and departmental stratum according to standard of living. In response to the objective of the research, the role and impact of education on each of the dependent variables at the national level in the period 2007-2020 was verified. To analyze the impact on national development, a modeling was also made to know the result of education in development by department, as well as its positioning in the national context. Based on the results, it was confirmed that education levels generate a higher level of knowledge, and with it, more opportunities to obtain better levels of employment and productivity, and, consequently, better average income per capita, being, therefore, a factor important in the Departmental and National development.
Downloads
References
https://www.nber.org/books-and-chapters/human-capital-theoretical-and-empirical-analysis-special-reference-education-first-edition
Cornejo, X. (2020). El Impacto del Capital Humano en el Crecimiento Económico del Perú entre los años 1970–2018 [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Economía]. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Facultad de Economía. Programa Académico de Economía Gerencial.
http://hdl.handle.net/10757/652683
Ducaille, G. (2019). El impacto del capital humano en el crecimiento económico de la India [Trabajo fin de grado para optar el doble grado académico en Derecho y Administración y Dirección de Empresas]. Universidad de Zaragoza. Facultad de Economía y Empresa. Programa conjunto en ADE/DERECHO.
https://zaguan.unizar.es/record/85391?ln=es#
Gamero, J. (2012). Determinantes de la productividad laboral en el país [Archivo PDF]. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/investigaciones/investigacion-final-julio-gamero.pdf
Galassi, G. L., & Andrada, M. J. (2009). La relación entre educación e ingresos: ecuaciones de Mincer por regiones geográficas de Argentina [Archivo PDF].
https://www.aacademica.org/000-058/48.pdf
Hanif, N., & Arshed, N. (2016). Relationship between school education and economic growth: SAARC countries. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(1), 294-300.
https://www.researchgate.net/publication/292464188_Relationship_between_School_Education_and_Economic_Growth_SAARC_Countries
INEI (2019). Encuesta Nacional de Hogares 2019. Recuperado en
https://proyectos.inei.gob.pe/microdatos/
INEI (s.f.). PBI a nivel departamental 2007 – 2020. Recuperado en
https://m.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/producto-bruto-interno-por-departamentos-9089/
INEI (2018). Perú: Indicadores de Educación por departamento, 2007-2017 [Archivo PDF].
https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1529/libro.pdf
INEI (2021). Perú: Indicadores de Educación por departamento, 2010-2020 [Archivo PDF].
https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1819/libro.pdf
INEI (2021). Perú: Evolución de los Indicadores de Empleo e Ingreso por departamento: 2007-2020 [Archivo PDF].
https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1820/libro.pdf
Kotásková, S. K., Procházka, P., Smutka, L., Maitah, M., Kuzmenko, E., Kopecká, M., & Hönig, V. (2018). The impact of education on economic growth: The case of India. Acta Universitatis Agriculturae Et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(1), 253-261.
https://doi.org/10.11118/actaun201866010253
Mincer, J. (1974). Schooling, experience and earnings. NBER.
Molina Condori, N. A. (2021). Factores socioeconómicos que influyen en el nivel de ingreso salarial, entre individuos de 25 a 45 años desde el 2015-2018 en el Perú [Tesis para optar el Título Profesional de Ingeniería Económica]. Universidad Nacional del Altiplano. Facultad de Ingeniería Económica. Escuela Profesional de Ingenieria Economica.
https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3221542
Nowak, A. Z., & Dahal, G. (2016). The contribution of education to economic growth: Evidence from Nepal. International Ournal of Economic Sciences, 5(2), 22-41.
https://doi.org/10.20472/ES.2016.5.2.002
Ordaz, J. L. (2007). México: capital humano e ingresos. Retornos a la educación, 1994-2005. CEPAL. https://hdl.handle.net/11362/5020
Ramos, M., Soliz, C., Hernández, I. E., Redondo, M., & Hernández, C. (2016), Educación e ingreso per cápita en Honduras. Economía y Administración (E&A). 7(1) 41-64. https://doi.org/10.5377/eya.v7i1.4293
Reyes Sánchez, C. (2020). Rentabilidad de la educación. Una aplicación utilizando registros administrativos gubernamentales. Revista de El Colegio de San Luis, 10(21). https://doi.org/10.21696/rcsl102120201151
Urroz, M., & Salgado, M. (2014). La relación entre educación e ingresos: estimación de las diferencias salariales por nivel educativo alcanzado. Fundación Zamora Terán. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.26464.30722
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Economic and Social Research - IECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International