Education and the possibility of being poor in Peru
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v8i0.1207Keywords:
Poverty-education causality, economic growth and education, educational levels, household characteristicsAbstract
The purpose of this paper is to analyze the educational and demographic factors related to the head of household and poverty, and to try to explain the probability of being poor. After an evaluation of cross-tabulations between poverty and literacy, as well as labor, demographic and educational variables, a logit model was applied to evaluate the probability of an individual falling into poverty as a function of household characteristics and the educational levels of the head of household. Finally, the importance of education was evaluated in a more complete frame of reference; according to the conclusions, it is more important to consider all the individuals that make up the household, rather than only the head of household.
Downloads
References
Aguado, L., & Girón, L. (2006). Una aproximación empírica a la relación entre la educación y pobreza. En Problemas del Desarrollo Revista Latinoamericana de Economía. Bogotá, Colombia.
Banco Interamericano de Desarrollo. (2002-2003). América Latina frente a la desigualdad. Progreso Económico y Social en América Latina. Informe 2002-2003.
Bazdresch Parada, M. (2003). Educación y pobreza: una relación conflictiva. Instituto Francés de Estudios Andinos.
Bonal, J. (2006). Globalización, educación y pobreza en América Latina: ¿Hacia una nueva agenda política? Centro de Investigación de Relaciones Internacionales y Desarrollo.
Chacaltana, J. (2005). ¿Se puede prevenir la pobreza? Lima: CIES.
Fernández-Baca, J., & Seinfeld, J. (1993). La importancia de la educación en la distribución de ingresos. Lima: Taller de Políticas y Desarrollo Social, CIUP.
Fields, G. S., López Calva, L. F., & Pérez de Rada, E. (2000). La pobreza en las zonas urbanas de Bolivia: un análisis de sus características y determinantes. México: El Colegio de México.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2005). Compendio Estadístico 2005. Lima.
Korzeniewicz, R., & Smith, W. (2000). Pobreza, desigualdad y crecimiento en América Latina: en búsqueda del camino superior a la globalización. En Desarrollo Económico, 40(159), USA.
Ramos, V. (2001). La educación y la circularidad de la pobreza. Lima: INEI.
Salgado, V. (2005). ¿Cómo ha cambiado la distribución de ingresos en Lima Metropolitana? Lima: CIES.
Sierra, J. (1999). Factores que determinan el ingreso de los jóvenes que trabajan. Lima: INEI. Fondo de Investigaciones del Programa de Mejoramiento de Encuestas y de la Medición de las Condiciones de Vida de los Hogares del Perú (Programa MECOVI-Perú).
Shack, N. (1999). La pobreza, la desigualdad y la educación en el Perú de hoy: una aproximación cuantitativa. Santiago: Universidad de Chile.
Yamada, G. (2006). Retornos a la educación superior en el mercado laboral: ¿Vale la pena el esfuerzo? Lima: Universidad del Pacífico.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Eduardo Fernando Quiroz Vera, José Bernardo Espinoza Suárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International