Education and the possibility of being poor in Peru

Authors

  • Eduardo Fernando Quiroz Vera National University of Engineering, Lima, Peru
  • José Bernard Espinoza Suárez National University of Engineering, Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.21754/iecos.v8i0.1207

Keywords:

Poverty-education causality, economic growth and education, educational levels, household characteristics

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the educational and demographic factors related to the head of household and poverty, and to try to explain the probability of being poor. After an evaluation of cross-tabulations between poverty and literacy, as well as labor, demographic and educational variables, a logit model was applied to evaluate the probability of an individual falling into poverty as a function of household characteristics and the educational levels of the head of household. Finally, the importance of education was evaluated in a more complete frame of reference; according to the conclusions, it is more important to consider all the individuals that make up the household, rather than only the head of household.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, L., & Girón, L. (2006). Una aproximación empírica a la relación entre la educación y pobreza. En Problemas del Desarrollo Revista Latinoamericana de Economía. Bogotá, Colombia.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2002-2003). América Latina frente a la desigualdad. Progreso Económico y Social en América Latina. Informe 2002-2003.

Bazdresch Parada, M. (2003). Educación y pobreza: una relación conflictiva. Instituto Francés de Estudios Andinos.

Bonal, J. (2006). Globalización, educación y pobreza en América Latina: ¿Hacia una nueva agenda política? Centro de Investigación de Relaciones Internacionales y Desarrollo.

Chacaltana, J. (2005). ¿Se puede prevenir la pobreza? Lima: CIES.

Fernández-Baca, J., & Seinfeld, J. (1993). La importancia de la educación en la distribución de ingresos. Lima: Taller de Políticas y Desarrollo Social, CIUP.

Fields, G. S., López Calva, L. F., & Pérez de Rada, E. (2000). La pobreza en las zonas urbanas de Bolivia: un análisis de sus características y determinantes. México: El Colegio de México.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2005). Compendio Estadístico 2005. Lima.

Korzeniewicz, R., & Smith, W. (2000). Pobreza, desigualdad y crecimiento en América Latina: en búsqueda del camino superior a la globalización. En Desarrollo Económico, 40(159), USA.

Ramos, V. (2001). La educación y la circularidad de la pobreza. Lima: INEI.

Salgado, V. (2005). ¿Cómo ha cambiado la distribución de ingresos en Lima Metropolitana? Lima: CIES.

Sierra, J. (1999). Factores que determinan el ingreso de los jóvenes que trabajan. Lima: INEI. Fondo de Investigaciones del Programa de Mejoramiento de Encuestas y de la Medición de las Condiciones de Vida de los Hogares del Perú (Programa MECOVI-Perú).

Shack, N. (1999). La pobreza, la desigualdad y la educación en el Perú de hoy: una aproximación cuantitativa. Santiago: Universidad de Chile.

Yamada, G. (2006). Retornos a la educación superior en el mercado laboral: ¿Vale la pena el esfuerzo? Lima: Universidad del Pacífico.

Published

2009-12-22

How to Cite

Quiroz Vera, E. F., & Espinoza Suárez, J. B. (2009). Education and the possibility of being poor in Peru. Revista IECOS, 8, 5–32. https://doi.org/10.21754/iecos.v8i0.1207

Issue

Section

Research Articles