Labor competencies and labor demand of Economic Engineering graduates, UNI 2017
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v18i0.1181Keywords:
Labor competencies, labor demand, employment placement of graduates, specific competenciesAbstract
The present study on the relationship between the labor competencies of the graduates of the Professional School of Economic Engineering and the demand of the companies, analyzes quantitatively the process of labor insertion of the university graduates of this school connected to the requirements that the private or public companies in metropolitan Lima request in the practice of the professional practice of the economist. This study shows the sensitivity and importance that the EPIEC_ UNI should place on the employment training of its graduates. The research work is divided into 4 chapters:
Chapter 1 refers to the problem statement in two aspects: The foundation of the problem, in which it is determined that there is a divorce between what the professional school of economic engineering provides and what employers demand. Secondly, the research question is posed: What are the labor competencies that the graduates of the professional school of economic engineering. UNI must acquire in order to successfully enter the labor market in metropolitan Lima? Chapter 2, theoretical framework, highlights the concept of labor competencies, understood as the skills required by graduates to successfully face the different areas of business activities in the macroeconomic, microeconomic, marketing and investment projects fields. Chapter 3 presents the hypotheses of the study. The main hypothesis: If the graduates of economic engineering at UNI acquire labor competencies that the labor market demands, they would be more successful in the labor market. The secondary hypotheses are presented. Chapter 4 presents the methodology and the development of the research: The opinion of the graduates of the last four academic cycles through surveys and on the other hand the selection of 20 companies, private and public sector, to collect the version of the employer regarding the capabilities of the graduates of the EPIEC- UNI. Chapter 5 presents the main conclusions and finds a significant relationship between the labor competencies of EPIEC-UNI graduates and labor demand.
Downloads
References
Alonso, L.E., Fernández-Rodríguez, C. y Nyssen, JMa (2008). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. ANECA, Madrid.
Álvarez R, P. (2004). Orientaciones al profesorado universitario para la enseñanza basada en competencias. VV. AA. Las competencias profesionales, mercado laboral y educación superior. La Coruña: Conferencia Internacional de Orientación, Inclusión Social y Desarrollo de Carrera.
Ayats, J.C; Zamora, P. y Desantes, R. (2004). Los titulados de la Universidad Politécnica de Valencia y los empleadores. Servicio de Publicaciones de la UPV, Valencia.
Fundación Canaria Empresa Universidad de la Laguna (2007) ¿Qué demandan las empresas de los titulados universitarios. Fundación Empresa Universidad.
Universidad de la Laguna Bautista,et al (2012.) Un análisis de los profesionales en economía de la Universidad Militar de Nueva Granada: Mercado Laboral y Competencias. Revista Dianelt 02 de mayo del 2013
Benito, A y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria. Madrid: Narcea.
Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea. Blanco Fernández, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid:
Becerra, A. La Serna. (2014) Las competencias que demanda el mercado laboral de los profesionales del campo económico-empresarial en la actualidad. U del Pacifico.
Del Pozo, J. (2012). Competencias profesionales. Herramientas de evaluación: portafolios, rúbrica y las pruebas situacionales. Madrid: Narcea. 5 Flores O., R. (1999).
Flores, H. (2007). Proyecto Tunning América Latina. Reflexiones y Perspectivas de la Educación superior en América Latina. Informe Final 2004-2007, universidad Deusto- Universidad de Groningen-Bilbao
Kaluf, C. (2004). Competencias de egresados universitarios. CINDA. Chile Ley universitaria 30220
Maldonado, M. (2012). Currículo con enfoque de competencias. Bogotá: ECOE. Mateo, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Barcelona: ICE Universitat.
Ministerio de educación. (2009). Guía metodológica de evaluación de los aprendizajes en educación superior tecnológica. Lima: Impresos y sistemas. Ministerio de educación. (2014).
Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 José Saavedra Pacheco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International