Development Data Analysis (DEA) Model to Evaluate the Efficiency of Professional Industrial Engineering Schools in Peru with a Sustainable Development Approach
DOI:
https://doi.org/10.21754/tecnia.v26i2.59Keywords:
Sustainable Development, Enveloping Data Analysis (DEA), Efficiency Assessment of Professional SchoolsAbstract
This paper proposes a methodology to formulate a Model of Data Envelopment Analysis (DEA) to evaluate the efficiency of Industrial Engineering careers in Peru with a sustainable development approach.
This study comprises two stages, the first one corresponds to the identification of input and output variables, based on other DEA studies applied in higher education, revision of criteria used in university ranking´s, SUNEDU and ABET. In a second stage, three models are proposed whose application is restricted to the availability of data and information.
Downloads
References
[1] ABET. http://www.abet.org/wp-content/uploads/2016/12/T001-
-18-ETAC-Criteria-10-29-16-1.pdf
[2] Álvarez Rodrich., ICACIT disponible 26.12.2016
http://www.capital.com.pe/actualidad/solo-7-universidades-
en-peru-estarian-facultadas-para-ensenar-ingenieria-noticia-831427314.pdf
[3] América economía. Ranking de Universidades de Perú 2016 Disponible 08.12.16 http://www.americaeconomia.com/rankings.
[4] ARWU. RANKING MUNDIAL DE UNIVERSIDADES
http://www.shanghairanking.com/FieldENG2015.html
[5] CEPLAN. Plan bicentenario Perú hacia 2021.
http://www.minedu.gob.pe/Delnteres/xtras/plan_bicentenario_peru_hacia 2021.pdf
[6] Charnes, A., W. W. Cooper and E. Rhodes (1978). Measuring Efficiency of decision making units, European Journal of Operational Research 2, 429-444
[7] Gómez S., José María. La evaluación de la eficiencia en las universidades públicas españolas. Universidad de Lleida. X Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación
http://www.economics ofeducation.com/wpcontent/uploads/murcia2001/E01.pdf
[8] Huamaní Gloria. Malla curricular de Ingeniería industrial con enfoque de desarrollo sostenible (Propuesta). THEKE INGENIERIA INDUSTRIAL (https://industrial2021.com/inf-y-anuncios/
[9] La República 28.12.16
http://larepublica.pe/impresa/sociedad/834438-ninguna-
universidad-publica-ha-logrado-su-licenciamiento-este-ano
[10] Le Hégarat, Jean B. Análisis comparativo entre UNI PERUISTIA-FRANCIA sobre curso de desarrollo sostenible. Julio 2016. Disponible 06.01 2017 en Http://prospectivaorganizacional.blogspot.pe/
[11] López Segrera, Francisco. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el
Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
(Campinas), 13(2), 267-291. https://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772008000200003
[12] Martín, Raquel. La Medición de la Eficiencia Universitaria: Una Aplicación del Análisis Envolvente de Datos Formación Universitaria. Vol. 1(2), 17-26 (2008) Disponible en http://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v1n2/art04.pdf
[13] Pino, Solís Delgado y Barea. Evaluación de la eficiencia de grupos de investigación mediante análisis envolvente de datos (DEA)
[14] Salcedo Joaquín. Académico. http://joaquinstorres.blogspot.pe/2016/10/las-mejores-
universidades-del-peru-2016.html?view=flipcard
[15] Superintendencia de la educación superior universitaria (SUNEDU) de Perú.
https://www.sunedu.gob.pe/universidades-licenciadas/
https://www.sunedu.gob.pe/files/comunicados/Matriz-
Indicadores-(CBC).pdf
[16] Urueña, B. y Martín, N. La evaluación de la eficiencia en las universidades: disponible en http://www.usc.es/economet/journals2/eers/eers12
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 TECNIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.