Perception of cyberbullying in undergraduate students at the National University of Engineering, Lima-Perú, 2020
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v25i2.2055Keywords:
cyberbullying, cyberspectators, cybervictims, cyberaggressorsAbstract
Cyberbullying has been characterized as a form of violence between peers using information and communication technologies (ICT). Before, it was thought that as people matured, bullying cases were left in the past; However, research has shown that the University is no stranger to this problem that is constantly growing, since it has found an effective way to manifest itself, social networks. This cross-sectional and exploratory-descriptive study aims to analyze the prevalence of victims, the frequency of attacks, and the observation of violent behaviors that occur through digital media. The sample was non-probabilistic and was made up of 374 university students. The instrument worked was ad hoc and had internal consistency, a Cronbach's Alpha of 0.903, in addition to its content validity through expert judgment. The results indicated that male students are frequently aggressors and use various modalities for their purpose. On the other hand, women, for the most part, tend to be victims. Of every 100 university students, 14 are aggressors, 29 are victims and 62 bystanders on a recurring basis. This study contains relevant and novel data to identify the magnitude of this problem.
Downloads
References
Acevedo, E. (2020). Hostigamiento sexual universitario: el espectador como agente de cambio. EDUNI.
Amemiya I, Oliveros M, Acosta Z, Martina M, Barrientos A. (2019) Violencia y estrés percibido por estudiantes de primer año de medicina de una universidad pública, 2016. Anales de la facultad de medicina 80(4):482-7. DOI: https://doi.org/10.15381/anales.v80i4.16296
Avilés, J. (2009). Cyberbullying, diferencias entre el alumnado de secundaria. Boletín de Psicología, (96), 79-96. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N96-6.pdf
Barlińska, J., Szuster, A. & Winiewski, M. (2013). Cyberbullying among Adolescent Bystanders: Role of the Communication Medium, Form of Violence, and Empathy. Journal Community & Applied Social Psychology, 23(1), 37-51. https://doi.org/10.1002/casp.2137
Bernardo, A.B., Tuero, E., Cervero, A., Dobarro, A., & Galve-González, C. (2020). Acoso y ciberacoso: Variables de influencia en el abandono universitario. Comunicar, 64, 63-72. https://doi.org/10.3916/C64-2020-06
Caurcel, M. & Crisol, E. (2022) Ciberacoso en estudiantes universitarios antes y durante el confinamiento por la COVID-19. Educación XX1, 25(1), enero-junio, 67-91. https://doi.org/10.5944/educXX1.30525
Chocarro, E. & Garaigordobil, M. (2019). Bullying y Cyberbullying: diferencias de sexo en víctimas, agresores y observadores. Pensamiento Psicológico, 17(2), 57-71. https://www.redalyc.org/journal/801/80162885004/
Donoso-Vázquez, T., Rubio, M.J. & Vilà, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.249771
Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254. https://www.redalyc.org/pdf/560/56019292003.pdf
Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales De Psicología, 31(3), 1069-1076. https://doi: 10.6018/analesps.31.3.179151
García-Maldonado, G., Joffre-Velázquez, V. M., Martínez-Salazar, G. J., & Llanes-Castillo, A. (2011). Ciberbullying: forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(1), 115–130. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80619286008
García-Maldonado, G., Martínez-Salazar, G., Saldívar-González, A., Sánchez-Nuncio, R., Martínez-Perales, G. & Barrientos-Gómez, M. (2012). Factores de riesgo y consecuencias del ciberbullyng en un grupo de adolescentes: Asociación con bullying tradicional. Boletín médico del Hospital Infantil de México. 69(6), 463-474. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462012000600007
Hernández, M., & Solano, I. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 17-36. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427206002
Hernández, R.; Fernández, C.; Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Education.
Hymel, S. & Swearer, S (2015). Four Decades of Research on School Bullying. Americal Psychologist, 70(4), 293–299. https://doi.org/10.1037/a0038928
Jiménez-M. S. y J.Maª. Farré M. (2015). Adicción a las nuevas tecnologías. ¿La epidemia del S.XXI?. España: Siglantana.
Laorden-Gutiérrez, C., Serrano-García, C.; Royo-García, P.; Giménez-Hernández, M.; y Escribano, C. (2023). La relación entre bullying y ciberbullying en el contexto universitario. Pulso. Revista De educación, (46), 127–145. https://doi.org/10.58265/pulso.5935
López, M. (2017). Acoso escolar y cibernético en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Educación, 15(1), 11-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5966880
Machackova, H. & Pfetsch, J. (2016). Bystanders’ responses to offline bullying and cyberbullying: The role of empathy and normative beliefs about aggression. Revista escandinava de psicología, 57(2), 169-176. https://doi.org/10.1111/sjop.12277
Méndez, I., Ruiz Esteban, C., Martínez, J. P. y Cerezo, F. (2019). Ciberacoso según características sociodemográficas y académicas en estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 77 (273), 261-276. https://reunir.unir.net/handle/123456789/10120
Muñoz, G. (2018). Cinco explicaciones del acoso escolar. Panorama general de la investigación y algunos resultados en secundarias de aguas calientes. Universidad Autónoma de México
Ñaupas, H.; Valdivia, M.; Palacios, J. & Romero, H. (2018). Metodología de la Investigación Cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.
Oficina de Registro Central y Estadística. (2020). Población estudiantil por sexo. Periodo 2020-2. Universidad Nacional de Ingeniería. Recuperado de https://www.orce.uni.edu.pe/estadistica_alumnos_2017.php?flag=poblaSexo&periodo=20202
Oliveros, M., Amemiya, I., Condorimay, Y., Oliveros, R., Barrientos, A. & Rivas, B. (2012). Ciberbullying: Nueva tecnología electrónica al servicio del acoso escolar en alumnos de dos distritos de Lima, Perú. Anales de la Facultad de Medicina, 73(1).
http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832012000100003
Oliveros, M., Perales, A., Zavala, S., Amemiya, I., Pinto, M. & Ramos, A. (2016). Percepción de bullying en alumnos de sexto año de la escuela de medicina de una universidad pública de Lima 2015. Anales de la Facultad De Medicina, 77(3), 231-236.
http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1025-55832016000300006&script=sci_arttext
Redondo, J., Luzardo-Briceño, M., García-Lizarazo, K., & Inglés, C. (2017). Impacto psicológico del ciberbullying en estudiantes universitarios: un estudio exploratorio. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(2), 458-478. https://doi.org/10.21501/22161201.2061
Riese, J., & Urbansky, J. (2018). Programa Olweus para Prevenir el Acoso Escolar. En S. C. Alfredo, El acoso escolar una visión comparada. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.defensoria.unam.mx/web/publicaciones/UNA_VISION_COMPARADA.pdf
Rivadulla, J. C., & Rodríguez, M. (2019). Ciberacoso escolar: experiencias y propuestas de jóvenes universitarios. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), pp. 179-201. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23541
Rodríguez, M., & Rivadulla, J. (2018). Perception and Experiences About Cyberbulling in University Students. @ tic revista d'innovació educativa, (21), 10-22. https://doi.org/10.7203/attic.21.12926
Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15(2), 112-120. https://psycnet.apa.org/record/2009-17877-001
Sánchez, L., Crespo, G., Aguilar, R., Bueno, F., Bueno, F., Aleixandre, R. & Valderrama J. (2016). Los adolescentes y el ciberacoso. Universidad de Valencia. http://hdl.handle.net/10261/163035
Serrano, C. & Serrano, R. (2014). Ciberacoso en estudiantes universitarios: diagnóstico y medidas correctivas para intervenir en la violencia de género expresada en redes sociales. Revista de Comunicación de la SEECI, (35E), 94-101. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35E.94-101
Smith, P. (2006). Ciberacoso: naturaleza y extensión de un nuevo tipo de acoso dentro y fuera de la escuela. Congreso Educación Palma de Mallorca. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/5384/01220063000099.pdf
Souza, S. B., Ferreira, P. C., Veiga Simão, A.M., Falla, D. (2022). The dynamic of cyberbullying in university students: moderating effects of gender and culture. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 12(3), 322-347. http://dx.doi.org/10.447/remie.8999
Tlalolin, B. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, (206), 39-50. https://www.redalyc.org/pdf/325/32553518005.pdf
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2018). School violence and bullying: Global status and trends, drivers, and consequences. UNESCO. Recuperado de http://www.infocoponline.es/pdf/BULLYING.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elba Sissi Acevedo Rojas, Yenny Desiret Cabrera Millán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International