University campus and Prehispanic heritage. Drawing the heritage imaginaries of the UNI huacas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v6i12.748

Keywords:

prehispanic built heritage, university campus, heritage values

Abstract

The issue of pre-Hispanic heritage is related to the city and its physical and historical relations, however,
the social implications are not openly manifested in scientific texts. The objective of this article
is to understand the subjects' view of the pre-Hispanic heritage of the National Engineering University
campus. This research focuses not only on their own experiences, but also on reflections on
other university campuses that have prehispanic heritage in Lima, and what is the impact of this on
their social, cultural and educational dynamics, and thus raise the possibility of including the heritage
as a key piece in the new vision of university and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Ausejo Calmet, National University of Engineering (Peru)

Bachiller en Arquitectura por la UNI (2019). Miembro del colectivo Jallalla (2018). Dos veces ponente en eventos de patrimonio cultural de la UNI (2018-2019). Actualmente, se desempeña como asistente de cátedra en el Taller de Investigación de Historia de la Arquitectura I, a cargo del Dr. Arq. José Hayakawa. Desempeña su labor como asistente de arquitectura en Balarq & Puente Arquitectos.

References

Bringas, A. (2018). La gestión del patrimonio arqueológico de la Pontificia Universidad Católica del Perú. En Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 5(10), 91-108.

Castillo de Herrera, M. (2011). La universidad: hecho urbanístico, económico y cultural frente a sus desafíos actuales. Revista Bitácora Urbano Territorial, 1(18), 93-104.

Campos Calvo-Sotelo, P. (2011). Arquitectura y universidad en la sociedad contemporánea: Innovación abierta y aprendizaje activo en las cuatro escalas espaciales. En CIAN- Revista de Historia de las Universidades, 14(2) ,149-182.

Del Castillo, J. y Sopla, P. (2018). Paisajes prehispánicos intersticiales: Naturaleza urbana y patrimonio arqueo astronómico en Ñaña, Lima. En Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 5(10), 153-174.

Feliu, J. (julio-diciembre, 2014). Emergencias intelectuales. En Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 1(2), 10-26.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación: Roberto Hernández Sampieri, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio (5a. ed.). México D.F., México: McGraw-Hill.

Ibáñez, J. (1999). Vivir las ciudades históricas. Seminario. Universidad y ciudad histórica. La gestión del patrimonio. Universidad de Alcalá.

Indovina, F. (2006). Ciudad y universidad en el siglo XXI De la Torre de Marfil al Palacio de Cristal, del Palacio de Cristal a la Plaza. En Bellet C, Ganau J. (2006), Ciudad y universidad. Ciudades universitarias y campus urbanos (pp. 23-39). Lleida, España: Milenio.

Montañez, M. (julio-diciembre, 2016). Gestión y valoración del patrimonio histórico inmueble en el Centro Histórico del Callao. En Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 3(6), 98-124.

Nieto, C. (2018). La apropiación social como elemento preventivo en la salvaguarda de los bienes culturales. Universidad Politècnica de Valencia.

Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos: hacia la construcción de un urbanismo ciudadano Metodología/ Armando Silva. Bogotá: Convenio Andrés Bello, Universidad Nacional de Colombia.

Villamón, T. (2017, julio-diciembre). Reflexiones teóricas contemporáneas sobre patrimonio edificado y su significado. En Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 4(8), 123-133.

Published

2019-10-07

How to Cite

Ausejo Calmet, L. (2019). University campus and Prehispanic heritage. Drawing the heritage imaginaries of the UNI huacas. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 6(12), 155–178. https://doi.org/10.21754/devenir.v6i12.748

Issue

Section

ARTÍCULOS