Agile method of development of learning objects for engineering (MADOA)

Authors

  • Gloria Huamaní Faculty of Industrial and Systems Engineering, National University of Engineering. Lima Peru.
  • Mery Morales Faculty of Industrial and Systems Engineering, National University of Engineering. Lima Peru.
  • Roberto Eyzaguirre Faculty of Industrial and Systems Engineering, National University of Engineering. Lima Peru.

DOI:

https://doi.org/10.21754/tecnia.v24i2.40

Keywords:

agile method, learning object, software engineering, simulation

Abstract

The aim of this article is to show an agile method for developing learning objects for Engineering applied to the simulation course, being a related topic any engineer, has allowed us to obtain 7 learning objects that could be reused for different courses and specialties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Universiadisponible en http://ocw.universia.net/es/instituciones-integrantes-iberoamericanas-opencourseware.php

[2] Calzada, F., “Repositorios, bibliotecas digitales y CRAI”. Alfagrama ediciones, Argentina, 2010.

[3] Astudillo, G, “Análisis del estado del arte de los objetos de aprendizaje. Revisión de su definición y sus posibilidades”. Trabajo final en Maestría: “Informática Aplicada a la Educación” Universidad Nacional de La Plata. Argentina, 2011. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/4212/Documento_completo.pdf?sequence=1

[4] Chan Chan, Núñez, “Objetos de aprendizaje”, México: Trillas, 2002.

[5] Hodgings, “Taxonomía de objetos de aprendizaje en Calzada (Op. Cit)”, pp. 76.

[6] CISCO. “Modelo de diseño de Objetos de aprendizaje en Calzada (Op. Cit)”, pp. 90.

[7] Callejas, M., Hernández, E., Pinzón, J.,“Objetos de aprendizaje un estado del arte” Entramado. Unilibre Cali Vol.7 No. 1, 2011 (Enero - Junio) pp. 176-189. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v7n1/v7n1a12.pdf

[8] Huang, Tsai, Dai, “Building Learning Object with Information Object Model”, IEEE International Conference on Teaching, Asessment and Learning for Engineering. 26-29 Agosto, 2013 IEEE. Disponible en http://www.ieee.org

[9] Huamaní, G., “Gestión de conocimiento para desarrollar objetos de aprendizaje para logística empresarial”, TELEDU 2014 Medellín Colombia en http://www.portafolioconsultores.org/memoriasteledu2014/

[10] .Universidad del Valle, “La docencia en entornos virtuales la virtualidad no desplaza al profesor”, Santiago de Cali, Octubre de 2013 - Año 10 No. 29. Boletín informativo dela DINTEV en http://dintev.univalle.edu.co/saberabierto/adjuntos/saberabierto_ed29.pdf

[11] Borrero, M., Cruz E., Mayorga, S., Ramírez, “Una metodología para el diseño de Objetos de Aprendizaje”, La experiencia de la Dirección de Nuevas Tecnologías y Educación Virtual, Dintev, de la Universidad del Valle. Universidad del Valle, 2009.

[12] http://exelearning.net

[13] Casallas Casallas, R., “Metodologías ágiles de desarrollo de software”, en http://www.academia.edu/870447/Metodolog%C3%ADas_%C3%A1giles_de_desarrollo_de_Software

[14] Ekas, L., Disponible 12.01.15 en https://www.ibm.com/developerworks/community/blogs/rationalspain/entry/5_beneficios_de_las_metodolog_C3_ADas__C3_A1giles_en_el_desarrollo_de_sistemas_de_software5?lang=en

[15] Huamaní, G., Salcedo, J., “Manual de diseño instruccional para desarrollo de objetos de aprendizaje”, Lima, UNI FIIS 31.12.14. https://www.youtube.com/watch?v=LIU_if0uXho

[16] “Objetos de aprendizaje de curso de simulación”, http://fiisvirtual.uni.edu.pe/moodle/

[17] Weiyong, Zheng, “Design and Realization of Educational Resources Resources Management System Based on Learning Object”, Metadata. Seventh International Conference. 2013 IEEE. Disponible en http:// www.ieee.org

[18] Salas Alvarez, et.al. Bula Herazo, Peña Salgado., “En su trabajo Diseño e implementación de Objetos de Aprendizaje basado en Tecnologías estándares para soportar e-learning”, Revista Cognición Noviembre 2007– Año 3 – No. 11, pp. 66.

Published

2014-12-01

How to Cite

[1]
G. Huamaní, M. Morales, and R. Eyzaguirre, “Agile method of development of learning objects for engineering (MADOA)”, TECNIA, vol. 24, no. 2, p. 8, Dec. 2014.

Issue

Section

Articles