Motivation and the reflective-critical learning style in Universidad Nacional de Ingeniería

Authors

  • Romulo Romero Centeno Facultad de Ingeniería Ambiental de la Universidad Nacional de Ingeniería

DOI:

https://doi.org/10.21754/tecnia.v24i1.33

Abstract

This investigation had as a fundamental aim to establish the relationship between the intrinsic motivation and the learning style reflective-critical of the students from the Universidad Nacional de Ingeniería during the academic year 2009 II. The study sample was consisted of 371 college students, male and female, economically disadvantaged middle and lower middle regular academic status whose ages range from 16 to 32 years, and also students from the different faculties of the Universidad Nacional de Ingeniería. The sample was selected in a probabilistic way by simple random process. The research design adopted was the correlation to establish the relationship between intrinsic motivation and learning style reflective-critical engineering students. The intrinsic motivation test was used to identify the level of the intrinsic motivation of the students while the level of development of the style-critical reflective learning was measured by a questionnaire of critical reflective learning styles. The results show that (1) the level of intrinsic motivation achieved by university students of different faculties of the Universidad Nacional de Ingeniería is located in the high and medium level. (2) The level of development of reflective learning style-critical students of different faculties of the University of Engineering was high and medium, and (3) regarding the correlation between the level of intrinsic motivation and level of development learning style-critical reflective found a significant relationship. So we may conclude in this study sample that there are significant relationships between the intrinsic motivation and the learning style, critical reflective college students at the Universidad Nacional de Ingeniería. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Nickersonen:Rodríguez,A.“Psicología delpensamiento”. México: Limusa.pp.80,2006.

[2] RocesMontero, C.,González.,Nuñez.,Pérez.,García.,Ávarez.“Las relacionesentre motivación, estrategias de aprendizaje yrendimiento académico en estudiantesuniversitarios”. México; UniversidadAutónoma de México. Informe deinvestigaciónpp.85-90, 2000.

[3] BaliChavez, G.,CázeresCastillo, A.,Wisniewski.“La motivación intrínseca en eleducando y evaluación de una escala paramedirla”. México: Universidad Autónoma deMéxico. Informe de investigación,1997.

[4] LópezGarcía, J.“Los estilos de aprendizajey los estilos de enseñanza”. Universidad de Murcia: Informe de investigación pp.179–184,2000.

[5] CamareroSuárez, F.,Del Buey F.,Herrero Diez, J.“Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios”. Universidad de Oviedo. Informe de investigación”pp. 615–622,2000.

[6] Guanipa M.,Mogollón E., “Estilos de aprendizaje y estrategias cognitivas en estudiantes de Ingeniería. Maracaibo,Universidad Rafael Bellaso Chapin”. Informe de investigación pp.11–27, 2006.

[7] CastroGonzales,“Estilos de aprendizaje y de enseñanza de los alumnos y docentes de la Escuela Profesional de Educación”. UNPRG.Lambayeque: Informe de tesis para optar el grado de maestro en Ciencias de la Educación pp. 71–100, 2000.

[8] delgado Vásquez,E.“Relación entre estilos de aprendizaje y los estilos de pensamiento en estudiantes de maestría considerando las especialidades profesionales y el tipo de universidad. Lima. Universidad Nacional Mayor de San Marcos: Informe de tesis para optar el grado de Doctor en psicología pp. 120

[9] HuauyaQuispe,P.“Estilos de aprendizaje y su relación con la creatividad de estudiantes secundarios de las instituciones educativas del distrito de Ayacucho. Lima, UNEEGV.Informe de tesis para optar el grado académico de Doctor en ciencias de la Educación.pp. 96-97.2008.

[10] Palomino Orizano, J.“Estudio de las relaciones entre motivación, estilos cognitivos, estrategias de aprendizaje y actividad personal en estudiantes universitarios”. Lima. UNEEGV: Informe de tesis para optar el grado académico de Doctoren Ciencias de la Educación, pp.237-238.2009.

[11] Deci.,Rayan.“Intrinsic motivation andself-determination in human behavior”. PienumPress Nueva York,pp. 180,1985.

Honey.,Munford.“Using your learningstyles”. Maidenhead: Peter Honeypp. 721986.

[13] Kolb,D.The lerning style inventory technicalManual.Boston: Ma McBer,1976.

[14] .ValleArias, M.,Cabanach, P.“Características diferenciales de los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios”.Revista Psicodidáctica Nº 4.pp5.Universidad del País Vasco,1997.

[15] Csikszenymihalyi.“Floux; The Psychologyof optimal experience”. Nueva York, HarperandRon pp. 91,1990.

[16] Barnett“Higher Education: A criticalbussines”. Buckingham. Srhe/ OpenUniveristy Press pp. 175,1997.

[17] Dewey, J.“Cómo pensamos”. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona:Paidos.pp. 22,1989.

[18] Alonso, C. “Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios”. Tomo I. Madrid: ColecciónTesis Doctorales.Editorialde la UniversidadComplutense,1992a.

[19] Kurland,“Estilo de Aprendizaje reflexivo-crítico en la Universidad”.Santa Cruz,Méxicopp. 71, 2006.Rodríguez,“Análisis y evaluación del proyecto Delphi”. Madrid.pp.180–189, 2004.

[20] Belenky, Golbergery Otros.“Women’sways of knowing y he developmentofself-voiceand mind”.Nueva York. BasicBook pp. 110,1986.UNI,“Memoria de la UNI”. Lima. UNI,documento de trabajo.2007.UNI,“Memoria de la UNI”. Lima UNI,documento de trabajo.2008.UNI,ORCEConsultado el 12 de julio del 2012.(2012).www.orce.uni.edu.pe

Published

2014-06-01

How to Cite

[1]
R. Romero Centeno, “Motivation and the reflective-critical learning style in Universidad Nacional de Ingeniería ”, TECNIA, vol. 24, no. 1, p. 53, Jun. 2014.

Issue

Section

Articles