Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/tecnia.v21i2.1037

Keywords:

Company displacement plan, demand management, sustainable urban mobility, Peru

Abstract

The objective of this research is to analyze the characteristics and behaviors of the mobility to work of a group of workers in the Metropolitan Area of ​​Lima and Callao, in order to propose guidelines for the implementation of the Company Displacement Plans (PDE) as public policy to manage travel demand. Therefore, a case study applied to 168 workers distributed in 31 public and private organizations was carried out. Surveys and interviews were applied as tools to collect quantitative and qualitative information on mobility. The information processing allowed to characterize the sample and determine the travel rate that is equivalent to 3.6 trips/day (including all modes of transport and travel reasons), of which on average 1.3 trips/day are for work and 1.4 trips / day is preferably made by public transport. Based on this and other characteristics of land use and transport of workers, a set of strategies was proposed to be implemented by organizations to promote sustainable travel, such as the installation of showers and cycle parking at work to encourage the use of the bicycles, financial incentives for the use of public transport and mobile applications to practice carpooling among co-workers to optimize journeys and in part reduce them.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] JICA, “Encuesta de recolección de información básica del transporte urbano en el área Metropolitana de Lima y Callao: Informe Final”, Agencia de Cooperación Internacional del Japón (JICA), EI-JR, 13-012, ene. 2013.
[2] TomTom (2019, Oct 02). TomTom Traffic Index (2nd ed.) [Online]. Available : https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/
[3] M.P. Thomas, H. Adly, L. Pattaroni, V. Kaufmann y S. Galloux, “Choix résidentiels et modes de vie dans l'agglomération franco-valdo-genevoise”, ene. 2011.
[4] M. Alegre y G. Alarcón, “Transporte Urbano: ¿Cómo resolver la movilidad en Lima y Callao?”, Consorcio de Investigación Económica y Social, Lima, doc. Político, 2016.
[5] A. Perona (2018, Mar 28). Riesgos ambientales y la movilidad como estrategia de las empresas (1st ed.) [Online]. Available: http://peronamovilidad.com/2018/03/28/riesgos-ambientales-y-la-movilidad-como-estrategia-de-las-empresas/
[6] M. Verdeguer, “Orientaciones para la realización de planes de movilidad y seguridad vial en las empresas”, Técnica Industrial, vol. 296, pp. 48-55, diciembre 2008.
[7] Ley Nº 30936, Ley que promueve y regula el uso de la bicicleta como medio de transporte sostenible, 24 de abril de 2019.
[8] Ordenanza que establece restricciones al tránsito vehicular en vías del área metropolitana, Ordenanza N° 2164, 19 de julio de 2019.
[9] Atmo (2015, Jun). Plan de mobilité ou Plan de déplacements [Online]. Available : https://www.atmo-hdf.fr/joomlatools-files/docman-files/Depliants_plaquettes/F5Transports.pdf
[10] APTEMUS, “Documento del Grupo de Trabajo de Conama 2016: GT-5 Movilidad al trabajo”, Asociación Profesional de Técnicos en Movilidad Urbana Sostenible (APTEMUS), nov. 2016.
[11] B. Jourquin, P. Rietveld y K. Westin, Towards Better Performing Transport Networks. Abingdon, Oxon, UK: Routledge, 2006.
[12] ADEME (2019, Feb 21). Le plan de mobilité [Online]. Available: https://www.ademe.fr/entreprises-monde-agricole/reduire-impacts/optimiser-mobilite-salaries/dossier/plan-mobilite/plan-mobilite-quest-cest
[13] Atm (2019, Dic 12). Pla de Desplaçaments d'Empresa [Online]. Available: https://www.atm.cat/web/ca/PDE.php
[14] D. Esztergár-Kiss y C. Braga Zagabria, “Method development for workplaces using mobility plans to select suitable and sustainable measures”, Research in Transportation Business & Management, 2020. Available: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100544
[15] Guía de movilidad sostenible al trabajo: 23 experiencias y buenas prácticas. Comisiones Obreras de Aragón. Zaragoza, Esp, págs.46-48 2015.
[16] P. Cruz, D. Galarza, A.M. Gómez y C. Toro (2020, Ene 23). Bogotá: políticas públicas de movilidad sostenible [Online]. Available : https://blogs.iadb.org/transporte/es/bogota-politicas-publicas-de-movilidad-sostenible/
[17] Ministerio de medio ambiente y medio rural y marino (2012). Implementación de los Planes de Movilidad Urbana Sostenible. Available: http://www.upv.es/contenidos/CAMUNISO/info/U0675950.pdf
[18] Lima Cómo Vamos (2019). Lima y Callao según sus ciudadanos: Décimo Informe Urbano de Percepción sobre Calidad de Vida en la Ciudad. Asociación Unacem. Available: http://www.limacomovamos.org/informesurbanos/
[19] INEI, Perú: Estructura Empresarial, 2018. Lima, PE: Instituto Nacional de Estadística e Informática, 2019.
[20] D.S. N° 044-2020-PCM. Que declara Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del brote del COVID-19. Diario Oficial El Peruano (2020). Available: https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/460472-044-2020-pcm
[21] Instituto Nacional de Estadística e Informática (2020). Población ocupada, según ramas de actividad, tamaño de empresa y categoría de ocupación, 2007 – 2019. Available: https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/ocupacion-y-vivienda/
[22] G. Falcón (2016). Condiciones de trabajo y calidad laboral en el sector de construcción civil de Lima Metropolitana. Revista del Instituto de Investigación FIGMMG-UNMSM, 19(38), 35-41.
[23] R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista (2017). Metodología de la Investigación. McGraw Hill. 6ta ed.
[24] Guzman, L., Arellana, J. and Alvarez, V., 2020. Confronting congestion in urban areas: Developing Sustainable Mobility Plans for public and private organizations in Bogotá. Transportation Research Part A, [online] Vol. 134, pp.321-335. Available at: <https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.02.019> [Accessed 6 February 2021].
[25] IBM (2008). SPSS (17.0.1) [Software].
[26] Microsoft (2016). Microsoft Excel (16.0) [Software].
[27] Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo (2017). Informe Anual 2016 – La mujer en el mercado laboral peruano. Dirección General de Promoción del Empleo. http://www2.trabajo.gob.pe/promocion-del-empleo-y-autoempleo/informacion-del-mercado-de-trabajo/mujer-en-el-mercado-laboral/
[28] Instituto Nacional de Estadística e Informática (2019). Comportamiento de los indicadores de mercado laboral a nivel nacional. INEI. Available: https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/empleo-nacionaljulagoset-2019.pdf
[29] IPSOS. (2020, Feb 13). Características de los niveles socioeconómicos en el Perú [Online]. Available: https://www.ipsos.com/es-pe/caracteristicas-de-los-niveles-socioeconomicos-en-el-peru
[30] H. Alvarado (2007). Significados institucionales y personales del teorema central del límite en la enseñanza de estadística en ingeniería [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Available: https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/Tesisalvarado3.pdf
[31]V. Basarić, A. Vujičić, J. Mitrović, V. Bogdanović y N. Saulić, “Gender and Age Differences in the Travel Behavior – A Novi Sad Case Study”, Transportation Research Procedia, vol.14, pp. 4324-4333. 2016. Available: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.354
[32] Alcântara Vasconcellos, E. (2010). Análisis de la movilidad urbana. Espacio, medio ambiente y equidad. Bogotá: CAF. Retrieved from http://scioteca.caf.com/handle/123456789/414
[33] Obregón-Biosca, S. and Betanzo-Quezada, E., 2021. Análisis de la movilidad urbana de una ciudad media mexicana, caso de estudio: Santiago de Querétaro. [online] Scielo.org.mx. Available at: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212015000100004> [Accessed 8 March 2021].
[34] A. Somuyiwa, S. Fadare y B. Ayantoyinbo, “Analysis of the Cost of Traffic Congestion on Worker’s Productivity in a Mega City of a Developing Economy”, International Review of Management and Business Research, vol. 4, no.3, pp. 644- 656, set. 2015

Published

2021-06-18

How to Cite

[1]
L. S. Córdova-Chavez and E. Santa María-Dávila, “Company displacement plans: a proposal to improve mobility in the metropolitan area of Lima and Callao”, TEC, vol. 31, no. 2, pp. 11–21, Jun. 2021.

Issue

Section

Environmental engineering