From fordist engineer to digital engineer: technological training UNI in 21st century Perú
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v24i2.1614Keywords:
Technological change 21st century, innovation and development of countries, engineering educationAbstract
When this article was titled, it to emphasize Fordism, this characteristic feature in engineers training at National University Engineering (UNI), also contributed development´s years of engineering in the country. Mentioning “digital engineer” marks the important new technological paradigm in current academic training. This institution has managed to accredit 20 of its 23 engineering programs with ABET, prestigious worldwide accreditors. It is argued in this study that´s insufficient enough to guarantee this quality objective; because it is necessary to reflect first on demand for revolution education technological, based on the observation of countries with best quality standards and best university-business-state relationship; that is interesting for relevant training engineers in the country of the 21st century.
Downloads
References
Arcus Global. (2022). Arcus Global. Recuperado de https://www.arcus-global.com/wp/
Banco Mundial. (s.f.). Datos de libre acceso del Banco Mundial. https://datos.bancomundial.org/
Bloomberg. (s.f.). Bloomberg Línea. https://www.bloomberglinea.com/latinoamerica/peru/
CEREM. (5 de septiembre de 2022). ¿Qué supone la I+D+I en una organización empresarial?. Recuperado de https://www.cerem.pe/blog/que-supone-la-i-d-i-en-una-organizacion-empresarial
Diniz, A. J. (2017). As dez maiores economias do mundo. EcoDebate. https://www.ecodebate.com.br/2017/07/07/as-dez-maiores-economias-do-mundo-artigo-de-jose-eustaquio-diniz-alves/
Fondo Monetario Internacional. (s.f.). Fondo Monetario Internacional. https://www.imf.org/es/Home
Fuentes Morales, B. A. (2010). La gestión de conocimiento en las relaciones académico-empresariales. Un nuevo enfoque para analizar el impacto del conocimiento académico. [Tesis para optar el grado de Doctor]. Universitat Politècnica de València. Departament d'Organització d'Empreses. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/8334
Irigoyen, E. M. (2016). Economía social+ innovación tecnológica: experiencias de éxito en entornos de precariedad. Journal of technology management & innovation, 11(1), 86-92. https://doi.org/10.4067/S0718-27242016000100012
Jamrisko, M., & Lu, W. (2017). These are the world’s most innovative economies. Bloomberg Markets. https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-19/these-are-the-world-s-most-innovative-economies#xj4y7vzkg
Kuhn, T. S. (2019). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de cultura económica.
Ley 30220 de 2014. Ley Universitaria. 9 de julio de 2014. D.O. No. 527213.
Lynch, N. (2005). La segunda reforma universitaria (Vol. 5). Ministerio de Educación.
Orientación Universia. (23 de junio de 2020). Startups: ¿Qué instituciones privadas promueven y financian proyectos de Innovación?
Pezo P., A. (2013). Innovación: reto, posibilidad y esperanza “Manual I+C: para el innovador tecnológico y social. Fondo Editorial UNI
Redidi. (2022). Investigación, Desarrollo e Innovación. Recuperado https://redidi.org.pe/
Rivas, J. (2023). Innovación tecnológica: qué es, sus tipos y sus beneficios. Tecnológico de Monterrey. https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/innovacion-tecnologica-que-es-sus-tipos-y-sus-beneficios
RYCYT. (2018). Red de indicadores de ciencia y tecnología. Interamericana e Iberoamericana. Recuperado de: http://www.ricyt.org/category/indicadores/
Sagasti, F., Gonzales E. O., E. G., Castelo, V., Guerrero, J. & Marticorena, B. (2012). La tercera revolución industrial y el Perú. Editorial PUCP.
https://departamento.pucp.edu.pe/economia/libro/la-tercera-revolucion-industrial-en-el-peru/
Salazar, F., Cavazos, J., Poch, J., & Santos, F. (2014). Cognición de la innovación industrial en América Latina: Avances y desafíos. Journal of technology management & innovation, 9(1), 148-157. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242014000100012
Scimago. (s.f.). Institutions and University Rankings. https://www.scimagoir.com
Sensor (2022). Sensor S.R.L. Recuperado de www.sensor.pe
Sociedad Nacional de Industrias. (2023). La agroindustria en el Perú [Archivo PDF]. https://sni.org.pe/wp-content/uploads/2022/03/Agroindustria.pdf
Soria, J. I. L., Tsuboyama, A. M. U., & Tinoco, L. Q. (2012). Historia de la UNI. Fondo Editorial UNI
Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza & Janes
Top Universities. (s.f.). QS World University Rankings 2022. Recuperado de: https://www.topuniversities.com/
World Economic Forum. (s.f.). Metadata Glossary. https://databank.worldbank.org/metadataglossary/africa-development-indicators/series/GCI.INDEX.XQ
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Noemí Guadalupe Lima Fuentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International