Critical Thinking and Academic Performance in final cycle students at FIEECS-UNI
DOI:
https://doi.org/10.21754/iecos.v24i1.1612Keywords:
Critical thinking, academic performance, inferenceAbstract
The present research had the objective of determining the relationship between critical thinking and academic performance in the students of the last cycle 2021-2 of the FIEECS of the National University of Engineering. The research methodology has a quantitative approach, the type is correlational with a non-experimental cross-sectional design. To determine the variables, the Watson-Glaser (1980) was use for the students' critical thinking variable and for the academic performance variable, the weighted average of the students was used. Concerning the correlation between critical thinking and academic performance, a Spearman's correlation coefficient of 0.249 was obtained, which indicates a weak and positive correlation, for a p-value =.027 <.05, rejecting the null hypothesis (Ho), which shows, with a confidence level of 95%, that there is a significant relationship between Critical Thinking and Academic Performance in the ninth and tenth year students of the 2022-1 academic cycle at the FIEECS. With respect to the dimensions of the critical thinking construct, high percentages were obtained except in the Inference dimension with 54.4%.
Downloads
References
https://bdigital.uncu.edu.ar/4624
DIRCE (s.f.). Promedios Ponderados de los alumnos de 9no y 10mo ciclo del periodo Académico 2021-2/FIEECS. Recuperado de https://www.orce.uni.edu.pe/
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Macedo, D.A. (2017). Pensamiento crítico y rendimiento académico en los ingresantes del curso de Estadística I en la Facultad de Ingeniería Económica, Estadística y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Ingeniería-2017 [Tesis para optar el grado de Académico de Maestro en educación con mención en docencia e investigación en educación superior]. Universidad Peruana Cayetano Heredia. Facultad de Educación. Escuela de Posgrado.
https://hdl.handle.net/20.500.12866/1541
Mendoza, P. L. (2015). La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios [Tesis para optar el grado Académico de Doctor en Ciencia de la Educación]. Universidad de Málaga. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de método de investigación e innovación educativa.
http://hdl.handle.net/10630/11883
Navarro, R. E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-15. http://hdl.handle.net/10486/660693
Rodríguez, D. (2016). Pensamiento crítico y autoestima en ingresantes de la Universidad Nacional de Ingeniería 2016 [Tesis para optar el grado de Académico de Magíster en Docencia Universitaria]. Universidad César Vallejo. Facultad de Derecho y Humanidades. Escuela de Posgrado.
https://hdl.handle.net/20.500.12692/7674
Sosa, J. R. (2003). Paradigmas, enfoques y métodos en la investigación educativa. Investigación Educativa, 7(12), 23-40.
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8177
Torres, N. Y. (2014). Pensamiento crítico y cuestiones socio-cientificas. Un estudio en escenarios de formación docente [Tesis para optar el grado académico de Doctor en Investigación en Didácticas Especificas]. Universidad de Valencia. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Doctorado en Investigación en Didácticas especificas (Ciencias experimentales).
http://hdl.handle.net/10550/36116
Watson, G. & Glaser, E.(1980). Critical Thinking Appraisal. [Archivo PDF]
https://www.pearsonvue.com/phnro/wg_practice.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Economic and Social Research - IECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International