Manager's job satisfaction and possible implications in budget management: the case of public universities in Peru

Authors

  • Raymundo Ildefonzo Arnao Rondán Facultad de Ingeniería Económica, Estadística y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Ingeniería, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.21754/iecos.v22i1.1325

Keywords:

Manager, job satisfaction, public university, budget execution, sample statistics, survey, index number.

Abstract

The purpose of this research was to determine the level and main characteristics of managerial job satisfaction in Peru's public universities, and the progress of budget execution in these institutions, as well as the correlation between job satisfaction and the progress of budget execution. To measure job satisfaction, a survey was applied to a sample of managers in specialized areas of the central administration of the institution (elected officials were excluded), using a questionnaire generated in a pilot experience and with the corresponding statistical verification of its reliability.

Recognizing that there is great heterogeneity among public universities with the amount of budget, number of workers and number of students, among other dimensions, it was possible to form five strata, using as grouping criteria the total budget and the budget of projects for the 2017-2019 triennium, for each case.  Through these groups, the heterogeneous progress in budget execution among public universities is demonstrated, with differences in projects being more accentuated; also, the predominance of diversity of levels and characteristics in terms of the job satisfaction of their managers is evidenced.

Finally, taking universities as units of analysis, a moderate positive correlation was found between job satisfaction and budget execution progress (both at the total and project levels). This implies that it is moderately likely that greater job satisfaction is accompanied by better progress in budget execution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beyer, J., Chattopadhyay, P., George, E., Glick, W.H., y Pugliese, D., 1997. The selective perception of managers revisited. Academy of Management Journal, (40), 59-74.
Chatman J. A. (1989), Improving Interactional Organizational Research: A Model of Person-Organization. Academy of Management Review, 14(3), 333-349.
Chiavenato, I. (2007). Administración de recursos humanos: el capital humano de las organizaciones (Octava edición). McGraw-Hill.
Correia, P., Mendes, I. y Freire A. (2019, febrero). La importancia de los valores organizacionales en la Administración Pública: un estudio de caso basado en la percepción de los trabajadores de una institución de educación superior. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (73), 227-258.
Ejimabo, N.O. (2015). The Influence of Decision Making in Organizational Leadership and Management Activities. Journal of Entrepreneurship & Organization Management, 04(02).
DOI: 10.4172/2169-026X.1000138
Fredrickson, J. W. & Iaquinto, A.L. (1989). Inertia and creeping rationality in strategic decision processes. Academy of Management journal, 32(3), 516-542.
https://doi.org/10.2307/256433
George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thEd.). Boston: Allyn & Bacon.
Giraldo, M. y Sanín, A. (2014). Actualización Psicométrica de la Escala de Satisfacción Laboral SAT II. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 33(2), 85-93. DOI: 10.21772/ripo.v33n2a01.
Glaholt, M.G., Wu, M.C. y Reingold, E.M. (2010). Evidence for top-down control of eye movements during visual decision making. Journal of Vision 10.
Gómez, G. (2019). El presupuesto de las universidades públicas y su repercusión en la investigación y la calidad académica, periodo 2011-2018 [Tesis para optar título profesional, Universidad Nacional de Trujillo].
Grados, R. y De la Garza, M. (2009). Análisis de los factores en la toma de decisiones estratégica de los directores de las IES públicas y privadas. Revista de Investigación Administrativa.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6a edición). México D.F., México. Mc Graw‐Hill.
Jaramillo, M. y Arteaga, I. (2003). La inversión pública en educación: proceso de asignación y determinantes de la distribución del gasto por alumno. Instituto APOYO.
Meliá, J.L. y Peiró, J.M. (1998). Cuestionario de satisfacción laboral S4/82. Línea de Investigación de Psicología de la Seguridad. Universitat de València.
http://www.uv.es/seguridadlaboral
Mendieta, C. (2005). La toma de decisiones en el sector público. Una mirada desde el dirigente. Revista Científica Guillermo de Ockham, 3(2), 31-48.
Pacheco. R., Robles, C. y Ospino, A. (2018). Análisis de la gestión administrativa en las instituciones educativas de los niveles de básica y media en las zonas rurales de Santa Marta, Colombia. Información Tecnológica, Vol. 29(5), 259-266.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500259
Pecino Medina, V., Mañas Rodriguez, M. A., Díaz Fúnez, P. A., López Puga, J., & Llopis-Marín, J.M. (2015). Clima y satisfacción laboral en el contexto universitario. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 31(2), 658-666. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.171721
Ramírez Roja, A. L., y Benítez Guadarrama, J. P. (2012). Satisfacción laboral en una institución educativa de nivel superior del Estado de México. Acta Universitaria, 22(8),33-42. ISSN: 0188-6266.
Santos Álvarez, M.V., García Merino, M.T. y Vallelado González, E. (2011). La percepción directiva: influencia del perfil cognitivo y de factores contextuales. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa - CEDE, 14(2011), 67-77.
Villegas Flores, A.D. (2020). Presupuesto por resultados y la gestión administrativa en la Unidad Ejecutora N° 001230: Universidad Nacional de Moquegua, Moquegua, 2019 [Tesis para optar título profesional, Universidad Nacional de Moquegua].

Published

2021-12-27

How to Cite

Arnao Rondán, R. I. (2021). Manager’s job satisfaction and possible implications in budget management: the case of public universities in Peru. Revista IECOS, 22(1), 31–68. https://doi.org/10.21754/iecos.v22i1.1325

Issue

Section

Research Articles