Mexico's ports in the global village: concepts and methodology for their study (1982-2004)

Authors

  • Juan Ojeda Cárdenas National University of Engineering, Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.21754/iecos.v7i0.1205

Keywords:

ports, globalization, mexico, world trade

Abstract

The policy of trade liberalization that characterizes the neoliberal economic model applied by Mexico demands a different role for ports. Globalization brings winning regions and losing regions. An examination of the reality of Mexico's port regions in the last 20 years shows a change in the hierarchies. In this research we study the competition between ports. To evaluate the ports in this work we take into account the geographical location and physical conditions and infrastructure, the frequency of vessels, as well as the quality and availability of services. The new port geography of Mexico shows the primacy of some major ports. Differences are also established between a disconnected port.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarco, G., & del Hierro, P. (1996). Límites económicos a la privatización portuaria: El caso mexicano (1992-1995). En Gestión Pública, CIDE, 5(1).

Banco Interamericano de Desarrollo. (2001). Progreso económico y social en América Latina. Informe 2001. La competitividad: el motor del crecimiento. Washington DC.

Bastidas, D. (2004). Presupuesto participativo en Ilo. Ilo: Consejo Nacional de Descentralización.

Boisier, S. (1998a). Post-scriptum sobre desarrollo regional: modelos, redes y modelos mentales. En Revista EURE, 24(72). Santiago de Chile.

Boisier, S. (1998b). El desafío territorial de la globalización. Reflexiones acerca del sistema regional chileno. En Economía, Sociedad y Territorio, 1(4). El Colegio Mexiquense, AC.

Casarrubias, A. (1995). La gestación de la privatización portuaria en México durante 1993-1995: El caso de Manzanillo, Colima (Tesina de maestría, CIDE). México D.F.

Castells, M. (1999). La era de la información. La sociedad red (4ta reimpresión). Madrid: Alianza Editorial.

CEPAL. (2000). La estructuración de los espacios nacionales. En ILPES, Serie Gestión Pública, 7. Santiago de Chile.

Cuervo, L. M. (2003). Ciudad y globalización en América Latina: estado del arte. En Gestión Pública, 37. Santiago de Chile, edición de octubre.

GEA y Coopers & Lybrand. (1993). Función y perfil económico de los puertos mexicanos. México.

García, J. M., & Ruesga, S. (1998). El Euro (mucho más que una moneda). Madrid: Acento Editorial.

Hiernaux, D. N. (1988). La experiencia mexicana en la planeación de grandes proyectos de inversión. Estudios demográficos y urbanos. México: COLMEX.

Instituto Mexicano del Transporte. (1997). Apertura comercial e integración modal. Publicación Técnica, 93. Sanfandila.

Katz, I. (1998). La apertura comercial y su impacto regional sobre la economía mexicana. México: ITAM. Miguel Porrúa.

Kennedy, P. (s/f). La marea modernizadora. Puertos latinoamericanos. Contrapunto.

Lipietz, A., & Benko, G. (Eds.). (1994). Nuevos paradigmas de la geografía económica. Valencia: Edición Alfons El Magnánim Generalitat Valenciana.

Loria, E. (1999). Efectos de la apertura comercial en la manufactura mexicana (1980-1998). En Investigación Económica, 59(230), edición octubre-diciembre. UNAM.

Martner, C., & Moreno, A. (2004). Reestructuración portuaria e integración logística de los puertos mexicanos. Nota, 88. Sanfandila, Oro: IMT.

Martner, C. (1999). El puerto y la vinculación entre lo local y lo global. En Revista EURE, 25(75). Santiago de Chile.

Micco, A., & Pérez, N. (2002). Determinants of maritime transport cost (Working Paper, BID, Mimeo, 441). Washington.

Micco, A., & Pérez, N. (2001). Maritime transport cost and port efficiency. BID. Prepared for the seminar "Toward competitiveness: the institutional path". Santiago de Chile.

Mindreau, M. (2001). Regionalismo y la nueva economía política internacional: la emergente relación entre estados y mercados en el hemisferio occidental. Documento Final. Lima.

Ministerio de Transporte y Comunicaciones del Perú. (2004). Plan Nacional de Desarrollo Portuario. Recuperado de www.mtc.gob.pe.

Moncayo, E. (2004). El debate sobre la convergencia económica internacional e interregional: enfoques teóricos y evidencia empírica. En EURE, 30(90). Santiago de Chile.

Moncayo, E. (2003). Nuevas teorías y enfoques conceptuales sobre el desarrollo regional: ¿Hacia un nuevo paradigma? En Revista de Economía Institucional, 5(8). Bogotá.

Moncayo, E. (2002). Nuevos enfoques teóricos, evolución de las políticas regionales e impacto territorial de la globalización. En ILPES, Serie Gestión Pública, 27. Santiago de Chile.

OCDE. (2002). Estudio territorial de México. Mimeo. Recuperado de www.rtn.net.mx/ocde.

OEA. (1998). Informe final del simposio Interamericano "Cooperación entre los puertos y las aduanas". Houston, Estados Unidos.

Ojeda Cárdenas, J. N. (2008). Cuatro puertos de México en un mundo globalizado: entre la exclusión y el crecimiento (1982-2004). Edición electrónica. Recuperado de www.eumed.net.

Pérez, A. M. (1995). Los puertos mexicanos ante el reto de la modernización. En BANCOMEXT, 45(4). México.

Presidencia de la República de los Estados Unidos Mexicanos. (2001). Presentación General del Plan Puebla-Panamá. Gobierno Federal.

Romo, D., & Andel, G. (2005). Sobre el concepto de competitividad. En Comercio Exterior, 55(3). México: BANCOMEXT.

Rozas, P., & Sánchez, R. (2004). Desarrollo de infraestructura y crecimiento económico: revisión conceptual. Serie Recursos naturales e infraestructura, 75. Santiago de Chile.

Sassen, S. (2003). Localizando ciudades en circuitos globales. En EURE, 29(88). Santiago de Chile.

Secretaría de Comunicaciones y Transportes de México. (2000). Sistema Portuario Nacional. Proceso de Modernización (1995-2000). México.

Secretaría de Comunicaciones y Transportes de México. (2000). Los puertos mexicanos en cifras (1993-1999) (4ª ed.). México.

Secretaría de Comunicaciones y Transportes de México. (2001). Plan Nacional de Desarrollo de la Secretaría de Comunicaciones y Transportes (2001-2006). México.

Secretaría de Comunicaciones y Transportes de México. (2001). Programa de Trabajo. México.

Silva Lira, I. (2003). Disparidades, competitividad territorial y desarrollo regional en América Latina. En ILPES, Serie Gestión Pública, 33. Santiago de Chile.

Szary, A.-L. (1997). Regiones ganadoras y regiones perdedoras en el retorno de la democracia en Chile. En EURE, 23. Santiago de Chile.

Tobal, T. (2000). El terciario portuario como indicador de innovación. En Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Scripta Nova. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.es/geocrit/sn-69-66.htm.

Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). (1992). La comercialización del puerto y las perspectivas del puerto de tercera generación. Ginebra, 8 de enero de 1992.

Veltz, P. (1999). Mundialización, ciudades y territorios. Barcelona: Ariel. Recuperado de www.findelmundo.com.ar/mpacksc/texto.

Published

2009-11-03

How to Cite

Ojeda Cárdenas, J. (2009). Mexico’s ports in the global village: concepts and methodology for their study (1982-2004). Revista IECOS, 7, 93–129. https://doi.org/10.21754/iecos.v7i0.1205

Issue

Section

Research Articles