From fordist engineer to digital engineer: technological training UNI in 21st century Perú

Authors

  • Noemí Guadalupe Lima Fuentes National University of Engineering, Lima, Peru

DOI:

https://doi.org/10.21754/iecos.v24i2.1614

Keywords:

Technological change 21st century, innovation and development of countries, engineering education

Abstract

When this article was titled, it to emphasize Fordism, this characteristic feature in engineers  training at National University Engineering (UNI), also contributed development´s years of engineering in the country. Mentioning “digital engineer” marks the important new technological paradigm in current academic training. This institution has managed to accredit 20 of its 23 engineering programs with ABET, prestigious worldwide accreditors. It is argued in this study that´s insufficient enough to guarantee this quality objective; because it is necessary to reflect first on demand for revolution  education technological, based on the observation of countries with best quality standards and best university-business-state relationship; that is interesting for relevant training engineers in the country of the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcus Global. (2022). Arcus Global. Recuperado de https://www.arcus-global.com/wp/

Banco Mundial. (s.f.). Datos de libre acceso del Banco Mundial. https://datos.bancomundial.org/

Bloomberg. (s.f.). Bloomberg Línea. https://www.bloomberglinea.com/latinoamerica/peru/

CEREM. (5 de septiembre de 2022). ¿Qué supone la I+D+I en una organización empresarial?. Recuperado de https://www.cerem.pe/blog/que-supone-la-i-d-i-en-una-organizacion-empresarial

Diniz, A. J. (2017). As dez maiores economias do mundo. EcoDebate. https://www.ecodebate.com.br/2017/07/07/as-dez-maiores-economias-do-mundo-artigo-de-jose-eustaquio-diniz-alves/

Fondo Monetario Internacional. (s.f.). Fondo Monetario Internacional. https://www.imf.org/es/Home

Fuentes Morales, B. A. (2010). La gestión de conocimiento en las relaciones académico-empresariales. Un nuevo enfoque para analizar el impacto del conocimiento académico. [Tesis para optar el grado de Doctor]. Universitat Politècnica de València. Departament d'Organització d'Empreses. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/8334

Irigoyen, E. M. (2016). Economía social+ innovación tecnológica: experiencias de éxito en entornos de precariedad. Journal of technology management & innovation, 11(1), 86-92. https://doi.org/10.4067/S0718-27242016000100012

Jamrisko, M., & Lu, W. (2017). These are the world’s most innovative economies. Bloomberg Markets. https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-01-19/these-are-the-world-s-most-innovative-economies#xj4y7vzkg

Kuhn, T. S. (2019). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de cultura económica.

Ley 30220 de 2014. Ley Universitaria. 9 de julio de 2014. D.O. No. 527213.

Lynch, N. (2005). La segunda reforma universitaria (Vol. 5). Ministerio de Educación.

Orientación Universia. (23 de junio de 2020). Startups: ¿Qué instituciones privadas promueven y financian proyectos de Innovación?

https://orientacion.universia.edu.pe/infodetail/orientacion/consejos/startups-que-instituciones-privadas-promueven-y-financian-proyectos-de-innovacion-5990.html

Pezo P., A. (2013). Innovación: reto, posibilidad y esperanza “Manual I+C: para el innovador tecnológico y social. Fondo Editorial UNI

Redidi. (2022). Investigación, Desarrollo e Innovación. Recuperado https://redidi.org.pe/

Rivas, J. (2023). Innovación tecnológica: qué es, sus tipos y sus beneficios. Tecnológico de Monterrey. https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/innovacion-tecnologica-que-es-sus-tipos-y-sus-beneficios

RYCYT. (2018). Red de indicadores de ciencia y tecnología. Interamericana e Iberoamericana. Recuperado de: http://www.ricyt.org/category/indicadores/

Sagasti, F., Gonzales E. O., E. G., Castelo, V., Guerrero, J. & Marticorena, B. (2012). La tercera revolución industrial y el Perú. Editorial PUCP.

https://departamento.pucp.edu.pe/economia/libro/la-tercera-revolucion-industrial-en-el-peru/

Salazar, F., Cavazos, J., Poch, J., & Santos, F. (2014). Cognición de la innovación industrial en América Latina: Avances y desafíos. Journal of technology management & innovation, 9(1), 148-157. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242014000100012

Scimago. (s.f.). Institutions and University Rankings. https://www.scimagoir.com

Sensor (2022). Sensor S.R.L. Recuperado de www.sensor.pe

Sociedad Nacional de Industrias. (2023). La agroindustria en el Perú [Archivo PDF]. https://sni.org.pe/wp-content/uploads/2022/03/Agroindustria.pdf

Soria, J. I. L., Tsuboyama, A. M. U., & Tinoco, L. Q. (2012). Historia de la UNI. Fondo Editorial UNI

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza & Janes

Top Universities. (s.f.). QS World University Rankings 2022. Recuperado de: https://www.topuniversities.com/

World Economic Forum. (s.f.). Metadata Glossary. https://databank.worldbank.org/metadataglossary/africa-development-indicators/series/GCI.INDEX.XQ

Published

2023-12-31

How to Cite

Lima Fuentes, N. G. (2023). From fordist engineer to digital engineer: technological training UNI in 21st century Perú. Revista IECOS, 135–159. https://doi.org/10.21754/iecos.v24i2.1614

Issue

Section

Research Articles