Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v7i13.765

Keywords:

Sector “X”, Toro Muerto, Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM), Virtualization, Rock Art Cultural Heritage

Abstract

Toro Muerto (valley of the Majes River, Arequipa-Peru), being one of the biggest archaeological sites of Rock Art in the world, gathers an impressive amount of petrographs: within an area of 10 km2, have been registered 2584 rocks engraved with geometrical, zoomorphic and anthropomorphic representations. In 2017, during prospections for the execution of the Toro Muerto Archaeological Research Project (PIA-TM, its abbreviation in Spanish) in 2017 has been discovered a Hill with 92 petroglyphs in the extreme north of Toro Muerto, not studied yet (“Sector X”). In 2018, the sector was completely documented creating one of the most exclusive registers of the site. Each rock counts with a file, calibrated photographs, drawings and for some rocks even 3D models. Additionally geodesic data as well as photogrammetric data was collected, ortophotographs taken and 3D and tecnomorphologic models of the sector developed and some excavations realized. This article is a case study about the integral virtualization of the Rock Art Cultural Heritage of the aforementioned sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liz Magali Gonzales, Investigadora independiente (Perú)

Licenciada en arqueología por la Universidad Nacional Federico Villarreal (UNFV) de Lima. Egresada de la Maestría en Arquitectura con mención en Gestión del Patrimonio Cultural de Centros y Sitios Históricos de la Universidad Nacional San Antonio de Abad del Cusco (UNSAAC). Directora del Proyecto de Investigación Arqueológica Toro Muerto (PIA-TM).

Fabian Brondi Rueda, Instituto Geográfico Nacional (Perú)

Maestro (M.Sc) por la Universidad Tecnológica de Monterrey (México) en Manejo de Sistemas Ambientales. Especialista en geo- mática. Director del Área de Cartografía Especial del Instituto Geográfico Nacional (IGN).

Janusz Wołoszyn, Universidad de Varsovia (Polonia)

Doctor en Arqueología y catedrático del Instituto de Arqueología de la Universidad de Varsovia (UW)-Polonia. Especialista en iconografía andina, autor de libros y artículos – entre otros publicados con los Fondos Editoriales de la PUCP y del Banco de Crédito. Director científico del PIA-TM.

Abraham Imbertis Herrera, Arqueomática SAC (Perú)

Licenciado en arqueología por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) de Lima. Especialista en geomática apli- cada a la arqueología. Gerente de la empresa Arqueomática SAC.

References

Barreda, J. , Granado, G., & Aguilar, J. (2017). Aplicación de la fotografía métrica en edificación mediante el uso de la cámara digital convencional: un caso de estudio aplicado al patrimonio arqueológico. Anales de Edificación, 3 (1), 1-13.

Bednarik, R. (1991). The IFRAO Standard Scale. Rock Art Research (8), 78-79.

Bernedo, L. (01 de enero de 1936). Las ruinas de Pujchun, en Chuquibamba, empino de símbolos de la civilización preincaica. El Deber, 4-5.

Bingham, H. (1912). The Ascent of Coropuna. (H. M. Alden, Ed.) Harper´s New Monthly Magazine, 125 (741-45), 489-502.

Criado-Boado, F. (2018). Arqueológias del Espacio: Aproximación a los modos de existencia de los xscapes. En L. Flores Blanco (Ed.), Lugares, Monumentos, Ancestros: Arqueologías de paisajes andinos y lejanos (pp. 25-52). Lima, Perú: Auqui Ediciones.

Escalante, J. O., Cáceres, J., & Porras, H. (diciembre de 2016). Ortomosaicos y modelos digitales de elevación generados a partir de imágenes tomadas con sistemas UAV. Tecnura, 20 (50), 119-140. doi: http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.tecnura.2016.4.a09

Fiore, D. (2018). The Materiality of Rock Art: Image-making technology and economy viewed fron Patagonia. En A. Troncoso, F. Armstrong, & G. Nash (Edits.), Archaeologies of Rock Art: South America Perspectives (pp. 23-57). New York: Routledge.

Fux, P., Sauerbier, M., Kersten, T., Lindstaedt, M., & Eisenbeiss, H. (2-6 de Abril de 2009). Documentation and Interpretation of the Petroglyphs of Chichictara, Palpa (Peru), Using Terrestrial Laser Scanning and Image-Based 3D Modeling. Layers of Perception. Proceedings of the 35th International Conference on Computer Applications and Quantitative Methods in Archaeology (CAA), 10, pp. 65-71. Berlin.

Fux, P., Sauerbier, M., Kersten, T., Lindstaedt, M., & Eisenbeiss, H. (2009). Perspectives and Contrasts: Documentation and Interpretation of the Petroglyphs of Chichictara, Using Terrestrial Laser Scanning and Image-Based 3D Modeling. Natural Science in Archaeology, 359-377.

Gonzales, L. (2018). Informe Final del Proyecto de Investigación Arqueológica sin excavaciones en el sitio con Arte Rupestre de Toro Muerto - Arequipa. Lima.

Jennings, J., van Hoek, M., Yépez Álvarez, W., Bautista, S., San Miguel Fernández, R., & Spence-Morrow, G. (2019). Illonas: The three thousand year history of a rock art site in Southern Peru. Ñawpa Pacha, 1-31. doi:10.1080/00776297.2019.1635313

Juszczyk, K., Woloszyn, J., & Rozwadowski, A. (2018). Documentando Toro Muerto (Arequipa-Perú): Informe de las temporadas 2015-2017. Boletín SIARB (32), 36-42.

Kroeber, A. (1944). Peruvian Archaeology. New York: Viking Fund.

Linares, E. (2011). Memorias del Arqueologo Eloy Linares Málaga: 80 años de edad y 60 de Investigador. Lima: Universidad Alas Peruanas.

Linares, E. (2014). Cómo inventariar arte rupestre en los Andes Meridionales. Boletín Oficial APAR, 05 (19-20), 831-879. Recuperado el 25 de setiembre de 2019, de https://issuu.com/apar/docs/boletinapar5_19_20

Mendoza, J. (2010). Petroglifo de las Calderas. Boletín de Lima (162), pp. 15-16.

Morante, J. (1949). Arqueología de Arequipa. Revista Universitaria (01).

Núñez, A. (1986). El libro de piedra de Toro Muerto. La Habana.

Núñez, A. (1986). Petroglifos del Perú. Panorama mundial del arte rupestre. La Habana, Cuba.

Paz de Novoa , C. (1940). Paigchana, su cementerio, y sus petroglifos. Actas y trabajos científicos del XXVII Congreso Internacional de Americanistas, Tomo I (pp. 531-544). Lima: Imprenta Gil S.A.

Pozzi-Escot, M. (2009). Los petrogifos de Toro Muerto (Valle de Majes, Arequipa - Perú, inventario y registro. En M. Sepúlveda, L. Briones , & J. Chacama (Ed.), Crónicas sobre la piedra: Arte Rupestre de las Américas. VII Simposio Internacional de Arte Rupestre (pp. 49-361). Arica: Universidad de Tarapacá.

Quesada, E. (2008). Aplicación Dstretch del softwareImage-J. Avance de resultados en el ArteRupestre de la Región de Murcia. Cuadernos de Arte Rupestre (5), pp. 14-47.

Quinto, S. (2016). Uso y Aprovechamiento de las nuevas tecnologías en la conservación del patrimonio edificado: Reseña de casos emblemáticos en Perú. Devenir, pp. 113-132.

Ravines, R. (2016). Toquepala: Arqueología. Boletín de Lima (182), 356.

Rosińska, D., & Díaz, L. (2008). Diversidad arqueológica en Toro Muerto, sur del Perú. Tambo. Boletín de arqueología (I), pp. 83-98.

Rosińska, D., & Díaz, L. (2016). Valle de Majes: un paisaje simbólico. Tambo. Boletín de arqueología (III), pp. 355-389.

Seoane-Veiga, Y., Santos, M., & Troncoso, A. (2009). Metodología para el relevamiento de Arte Rupestre a partir de calcos sobre plástico: Aplicación a petroglifos de la cuenca superior del río Aconcagua, Chile Central. En L. B. M. Sepúlveda (Ed.), VII Simposio Internacional de Arte Rupestre. Capítulo 2: Teoría de la metodología de la investigación (pp. 141-152). Arica: Universidad de Tarapacá.

Troncoso, A., Armstrong, F., & Nash, G. (2018). Contemporary approaches to rock art in South America: Introductory remarks. En A. Troncoso, F. Armstrong, & G. Nash (Edits.), Archaeologies of Rock Art: South America Perspectives (pág. 301). New York: Routledge.

Umire, A. (2015). Los "listados": petroglifos del Alto de la Caldera en Arequipa, sur de Perú. Recuperado el 01 de octubre de 2019, de http://www.rupestreweb.info/lacaldera.html

van Hoek, M. (2005). Toro Muerto, Peru Possible Prehistoric Deletion of Petroglyph. Recuperado el 25 de setiembre de 2019, de http://www.rockartscandinavia.com/images/articles/a05hoek.pdf

van Hoek, M. (2005). Toro Muerto, Perú. Posibles alteraciones prehistóricas en detalles de petroglifos. Recuperado el 25 de setiembre de 2019, de http://www.rupestreweb.info/toromuerto.html

van Hoek, M. (2010). Trophy Heads in the Rock Art of the MajesValley, Perú: Exploring their Possible Origin. Rupestreweb. Recuperado el 26 de setiembre de 2019, de http://www.rupestreweb.info/trophy.html

van Hoek, M. (2013). The Carcancha and the Apu. Rock Art in the Death Valley of the Andes. Recuperado el 25 de setiembre de 2019, de http://www.rupestreweb.info/carcancha.html

van Hoek, M. (2018). Formative Period Rock Art in Arequipa Peru: An Updated Analysis of the Rock Art from Caravelí to Vítor . Oisterwijk.

Vargas Oblitas, J. M. (12 de marzo de 2015). Melgar, Corire y el Valle de Majes. Uraca-Corire, Castilla-Arequipa, Perú: Municipalidad Distrital de Uraca-Corire.

Wołoszyn, J., Gonzales Ruiz, L. M., & Rozwadowski, A. (diciembre de 2019). The petroglyphs of Toro Muerto: new documentation and discoveries at the largest South American rock art complex. Antiquity.

Published

2020-04-25

How to Cite

Gonzales, L. M., Brondi Rueda, F., Wołoszyn, J., & Imbertis Herrera, A. (2020). Virtualizing the Cultural Heritage of Rock Art: the case of “Sector X” in Toro Muerto – Arequipa, Peru. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 7(13), 77–102. https://doi.org/10.21754/devenir.v7i13.765

Issue

Section

ARTÍCULOS