Cine Tauro: a lustful island in the chaos of lima. Subjects and heritage values around the modern object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v10i19.1457

Keywords:

modernity, cultural heritage, assessment

Abstract

The objective of this article is to present the development of the investigation of the case: “Cine Tauro: a lustful island in the chaos of Lima. Subjects and heritage values around the modern object”. The main objective of this research is to understand the reasons why the Taurus cinema, a representative project of the modernity of Peruvian architecture of the early 1960s, remained isolated, decadent and dying in the officially called monumental urban environment of the 20th century of the Fence of Lima.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katherine Dordan Barboza, Universidad Femenina del Sagrado

Arquitecta por la Universidad Femenina del Sagrado Corazón. Grado Académico de Magíster en Dirección de Empresas Constructoras e Inmobiliarias por la Pontificia Universidad Católica del Perú y por la Universidad Politécnica de Madrid-España.

Carolina Kohama Aréstegui, Universidad Privada de Húanuco

Arquitecta por la Universidad Privada de Húanuco. Maestra en Gestión Pública de la Universidad Cesar Vallejo. Proyectista y docente universitario.

Gustavo Suárez Robles, Universidad Cesar Vallejo

Arquitecto por la Universidad Privada de Ciencias Aplicadas. Maestro en Administración y Dirección de
Proyectos por la Universidad Privada de Ciencias Aplicadas. Proyectista y docente universitario.

Ivan Yalán Reyes, Universidad Ricardo Palma

Arquitecto por la Universidad Ricardo Palma. Maestro en Educación Superior por la Universidad de Occidente, Ciudad de León, Nicaragua. Proyectista y docente Universitario.

References

Acevedo, A. y Llona, M. (2016). Catalogo arquitectura. Movimiento moderno Perú. Lima: Universidad de Lima.

Ballart, J. (1997). El patrimonio historico y arqueologico: valor y uso. Barcelona: Ariel.

Ballart, J. y. (2001). La gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel.

Carrión, F. (2000). Desarrollo cultural y gestión en centros históricos. Quito: FLACSO.

Degregori, C. I. (2014). Del mito de Inkarri al mito del progreso: poblaciones andinas, cultura e identidad nacional. En Cambios culturales en el Perú (pp. 54- 69). Lima: Ministerio de Cultura del Perú.

Franco, C. (2014). Explotración en "otra modernidad": de la migración a la plebe urbana. En Cambios culturales en el Perú (pp. 12-53). Lima: Ministerio de Cultura del Perú.

Gonzáles Moreno-Navarro, A. (2000). Restauración objetiva: Método SCCM de restauración monumental. Memoria SPAL 1993-1998. Barcelona.

Hayakawa, J. C. (2010). Gestión del patrimonio cultural y centros históricos latinoamericanos. Tendiendo puentes entre el patrimonio y la ciudad. Lima: Universidad Nacional de ingeniería.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mexico: Mc Graw Hill.

Nieto, C. (2018). La apropiación de lo social como elemento preventivo en la salvaguarda de los bienes culturales. Valencia.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). UNESCO. Fonte: https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/cultura/patrimonio

Organizacion de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1972). https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/digital-library/cdis/Patrimonio.pdf.

Sánchez Pacheco, R. C. (2020). Cine tauro: Revitalizador urbano. Escuela Residencia y museo de cine en el Centro Histórico de Lima. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Schreier - Barreto, C. (2016). El cine Tauro (1957-1958) Una propuesta inconclusa. En Walter Weberhofer y el proyecto moderno en el Perú (pp. 125-133). Lima: Universidad de Lima.

Tokeshi, J. (2013). Arte y espacio público. Una ventana abierta a la cultura popular. En Lima: Espacio público, arte y ciudad (pp. 117-135). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Villamón Guevara, T. (2017). Reflexiones teóricas contemporánea sobre patrimonio edificado y su significado. Devenir Vol. 4, N° 8, 123-133.

Zapata, A. (2013). Sociedad y desarrollo urbano: Lima 1900-1980. En Lima: Espacio público, arte y ciudad (pp. 91-112). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Published

2023-04-29

How to Cite

Dordan Barboza, K., Kohama Aréstegui, C., Suárez Robles, G., & Yalán Reyes, I. (2023). Cine Tauro: a lustful island in the chaos of lima. Subjects and heritage values around the modern object. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 10(19). https://doi.org/10.21754/devenir.v10i19.1457

Issue

Section

ARTÍCULOS