Luisa Robles de Dávalos: History, gender and heritage management in the district of San Jerónimo - Cusco (1979-1980)
DOI:
https://doi.org/10.21754/devenir.v6i12.745Keywords:
Historical center of San Jerónimo, cultural heritage, genderAbstract
Between the years of 1960 and 1980 a series of political events shook the country, military coups interchanged with dictatorships and democratic elections. Simultaneously institutions were appearing which were given the task of protecting the cultural heritage. Lima and Cusco — for their historical wealth and built heritage — began to benefit from cultural policies proposed by institutions such as UNESCO and the National Institute of Culture of Peru (INC, today the Ministry of Culture). In this context, the presence of women in politics or positions of importance was overshadowed by the social environment. However, during the time mentioned, a number of women at the national level occupied political positions and contributed to the urban changes at that moment. Unfortunately, in historical research this influence goes quite unnoticed, this is the case of Luisa Robles de Dávalos, former mayor of the District of San Jerónimo in Cusco, who completed two terms, the first between 1967-70 and the second between 1979-80. This article is an excerpt from the study on the Gender Approach in the local politics of Cusco, related to the History of Cultural Heritage Management in Peru.
Downloads
References
Bauer, B. S. (2016). El Espacio Sagrado de los Incas, el sistema de ceques del Cuzco (2.a ed.). Cusco, Perú: Centro Bartolomé de las Casas.
Cornejo, C. (2014). El pensamiento de las mujeres ilustradas y la educación femenina en el debate de la civilización del estado peruano decimonónico (1870-1899). Lima, Perú: Repositorio de Universidad San Martín de Porres.
Derrama Magisterial. (2018). Emilia Barcia Boniffatti (1900-1986): Pionera de la Educación Inicial en el Perú. Recuperado de https://blog.derrama.org.pe/emilia-barcia-boniffatti-pionera-educación-inicial/
Dunkelberg, G. (2008). Violeta Correa de Belaunde. La voz de su silencio. Lima: Fondo Editorial del Congreso.
Gestión. (2018). En el Diccionario de la lengua española. Recuperado de https://dle.rae.es
Gobierno Municipal del Cusco y Municipalidad de San Jerónimo. (2016). Plan Maestro del Centro Histórico de San Jerónimo (2016-2021) (Tomo I). Municipalidad Provincial del Cusco.
Gonzales de Olarte, E. y Samamé, L. (1991). El Péndulo Peruano. Lima, Perú: Instituto de Estudios Peruanos.
Gonzales-Viaña, E. (10 de abril de 2018). El periodismo, la censura y los calzones. Recuperado de https://elcorreodesalem.lamula.pe/2018/10/04/el-periodismo-la-censura-y-los-calzones/eduardogonzalezviana/
La Vanguardia. (16 de marzo de 1963). Lima tiene una alcaldesa. Recuperado de http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1963/03/16/pagina-44/33548343/pdf.html
Miloslavich, D. (2015). Feminismo y Sufragio 1931-1955. Revista Elecciones (ONPE) 14: 109. Recuperado de https://www.web.onpe.gob.pe/modEducacion/Publicaciones/1994-5272.pdf
Ministerio de Economía y Finanzas (MEF). (2019). Portal de transparencia económica. Recuperado de https://www.mef.gob.pe/es/portal-de-transparencia-economica
Montiel, E. (2016). Saber Gobernar: Claves en la formación de estadistas y líderes para el Perú, serie de conferencias magistrales, Centro de altos estudios Nacionales. Perú: Fondo Editorial del Centro de Altos Estudios Nacionales (CAENEPG).
Municipal Provincial del Cusco. (2015). Ordenanza municipal 115 - Plan Maestro del Centro Historico del Cusco. Recuperado de https://www.cusco.gob.pe/wp-content/uploads/2015/06/plan-maestro-version-abreviada.pdf
Nava, E. (1998). La Mujer Peruana, una Elite en el Mundo: Rebeca Carrión Cachot. Boletín del Museo de Arqueología y Antropología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1(3), 4-5.
Navarro, R. (2011). La Relación Tradición-Modernidad y su Incidencia en la Protección y Conservación del Centro Histórico de la ciudad de Cusco, Retrospectiva [Tesis para optar el Grado de Maestro en Ciencias, mención en Conservación del Patrimonio Edificado]. UNI: Lima.
Navarro, R. (enero-junio, 2014). Incidencia de la Relación Tradición-Modernidad en la Protección y Conservación del Centro Histórico de la Ciudad del Cusco. Devenir. Revista de estudios sobre el patrimonio edificado, 1(1), 11-22.
Nuñez Huallpayunca, E. N. (2016). Rebeca Carrión Cachot, la primera arqueóloga y la primera mujer en asumir cátedra en la Universidad. En Arqueología y Sociedad, (31), 287-304.
Ojeda, R. (2019). El largo camino del ingreso de mujeres a la universidad del Cusco. https://enfoquescusco.wordpress.com/2019/03/06/el-largo-camino-del-acceso-de-las-mujeres-a-la-universidad-del-cusco/
Orrego, J. (20 de enero, 2010). La Lima que nunca fue. Recuperado de http://www.rniu.buap.mx/infoRNIU/abr10/1/articulo_lima.pdf
Poulsen, K. (2014). ¡Somos ciudadanas! Historia del sufragio femenino en el Perú (1930-1950). Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/5835
Reátegui, F. (Coord.) (2009). El sistema político durante el proceso de violencia (Colección Cuadernos para la Memoria Histórica N.o 5). Lima, Perú: Instituto de Democracia y Derechos Humanos de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Sánchez, M. (2002). La Revolución Peruana: Ideología y práctica política en un gobierno militar 1968-1965. Consejo Superior de Investigaciones Científicas y Escuela de Estudios Hispano-Americano. Universidad de Sevilla.
Unicef. (2007). Mujeres y política: realidades y mitos. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/sowc07/docs/sowc07_panel4_1_sp.pdf
Vargas, J. (2017). El voto femenino en el Perú. Recuperado de https://elperuano.pe/noticia-el- voto-femenino-el-peru-56802.aspx
Villanueva, H. (1982). Cusco 1689. Documentos, Economía y Sociedad en el Sur Andino. Cusco: Centro Bartolomé de las Casas.
Villavicencio, M. (1992). Del silencio a la palabra. Mujeres peruanas en los siglos XIX-XX. Recuperado de https://doi.org/10.21678/apuntes.32.375
Zecenarro, G. (2010). Historia de Saylla. Cusco. Recuperado de https://issuu.com/markoalejandrocalsinaholgado/docs/historia_del_dist._saylla
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by DEVENIR can be shared through the Creative Commons international public license: CC BY 4.0. Permissions beyond this scope can be consulted through the email revistas@uni.edu.pe