Impact of the Spanish Cooperation program on heritage revaluation in the Historic Center of Lima (1990-2013)
DOI:
https://doi.org/10.21754/devenir.v5i10.601Keywords:
Heritage, Historic Center of Lima, Spanish CooperationAbstract
In the decade of 1990, Peru lived through a national crisis, a result of the violence in the country and the decrease in the growth of the economy. In this context, the program Heritage for Development of the Spanish Cooperation began its work in the Historic Center of Lima. In a situation in which the priority is not the intervention in cultural assets, a project emerged that seeks to meet society’s different needs through the revaluation of the patrimony. Through this recovery process, there were attempts to instruct people in the craft of restoration, in order to later on include them in the project. The goal of the program at the time was the restoration of heritage and, with the creation of the Escuela Taller de Lima, the project expected to train the population in restoration and conservation work. When the Escuela Taller was introduced as part of the program, it included the social and economic dimension in a bilateral relationship between Peru and Spain, which was mostly cultural in the past.
Downloads
References
Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2007). Las Escuelas Taller en su laberinto: Nuevos enfoques y desafíos. Recuperado de http://www.aecid.es/Centro-Documentacion/Documentos/Publicaciones%20coeditadas%20por%20AECID/las_eett_en_su_laberinto.pdf
Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2012). Proyectos Perú 1990-2011. Lima, Perú: Autor.
Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2015a). 25 años cooperando con América Latina y el Caribe. Madrid, España: Autor.
Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2015b). Programa de Escuelas Taller de la Cooperación Española. Madrid, España: Autor.
Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. (2015c). Concurso de ideas Rímac: Espacios públicos. Lima, Perú:Autor
Bonilla, P. (2015). Praxis en el pasado: Aproximaciones a la intervención en el patrimonio arquitectónico de Lima. Devenir, 2(3), 45-62.
Burneo, R. (2013). Orígenes y evolución del conjunto arquitectónico de la Casona de San Marcos. Lima, Perú: Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo.
Calleja, E. G. (1994). El servicio exterior de Falange y la política exterior del primer Franquismo: Consideraciones previas para su investigación. Hispania, LIV (186), 279-307.
Cañellas, A. (febrero, 2014). Las políticas del Instituto de Cultura Hispanica 1947-1953. Historia Actual Online, (33), 77-91.
Frischlander, A. (1968). Perú. Restauración de la Universidad de San Marcos de Lima. París, Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Heinz, K. W. (1997). Lima: Ayer y hoy. Lima, Perú: Municipalidad Metropolitana de Lima.
Instituto de Cultura Hispánica. (1953). El Instituto de Cultura Hispánica al servicio de Iberoamérica. Madrid, España: Gobierno de España.
Larrea Tovar, J. (2015). Lima: Patrimonio, tierra y comunidad (secuencia de diapositivas). Recuperado de https://es.slideshare.net/mariohidrobo/lima-patrimonio-tierra-y-comunidad
Municipalidad Metropolitana de Lima. (2014). Plan Maestro para el Centro Histórico de Lima al 2025. Recuperado de www.munlima.gob.pe/images/descargas/licencias-de-edificaciones/legislacion/ORD-062-Reg-de-la-administ-del-CHL.pdf
Ministerio de Cultura (2018). Lista de Patrimonio Histórico Inmueble. Recuperado de www.cultura.gob.pe/es/serviciosenlinea/patrimoniohistoricoinmueble
Navarro, C. N. (2011). La casa matriz del sueño hispánico: El Colegio Mayor Nuestra Señora de Guadalupe 1947-2009. Recuperado de http://eprints.ucm.es/14063/1/C_M_Guadalupe%5B1%5D.pdf
Novak, F. (2001). Las relaciones entre el Perú y España (1821-2000). Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Gunther, J. (1992). Jornadas de Lima. Lima, Perú: Patronato de Lima,
Rosa, J. (1947). Misión y tarea del Instituto de Cultura Hispánica. Revista de Educación, (70). Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/1947/194770/1947re70obra03.pdf?documentId=0901e72b81ee466f
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by DEVENIR can be shared through the Creative Commons international public license: CC BY 4.0. Permissions beyond this scope can be consulted through the email revistas@uni.edu.pe