The management of the archaeological heritage of the Pontifical catholic university of peru
DOI:
https://doi.org/10.21754/devenir.v5i10.600Keywords:
Management of archaeological heritage, university, achievements and challengesAbstract
The archaeological sites located inside the campus of the Pontifical Catholic University of Peru (PUCP) are part of an extensive pre-Hispanic complex that, unlike other sites that existed in Metropolitan Lima, managed to be partially conserved. It occurred mainly due to the work of people committed to heritage such as Dr. Josefina Ramos de Cox and other members of the Archeology Seminary of the university. The initial management actions taken towards this piece of heritage, consisting of Huaca 20, Huaca 64 and the Inca Trail, were related to defense, protection and research. On the other hand, recent actions have been associated to the rescue and enhancement of the monuments, tasks that have been carried out thanks to political will institutional commitment. The following article aims to present the experience of the management of the university’s archaeological heritage, which will be considered on the basis of normative frameworks, values and functions. Likewise, it evaluates achievements linked to the exercise of the above-mentioned commitments, and proposes challenges related to the integration of archaeological heritage to the daily life of the PUCP community.
Downloads
References
Del Castillo, J. M. & Castro de la Borda, M. (2015, julio-diciembre). La estrategia de integración de espacios abiertos y patrimonio en el plan metropolitano de desarrollo urbano Lima-Callao 2035. Devenir, 2(4), 27-44.
Del Carpio, M.; De las Casas, G.; & Ramírez, M. (2016). Informe final del Proyecto investigación arqueológica con fines de conservación y puesta en valor de la Huaca 64, ubicada en el campus de la Pontificia Universidad Católica del Perú [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Del Carpio, M.; Villacorta, L. F.; & De las Casas, G. (2014). Informe final del Proyecto Investigación Arqueológica con Fines de Conservación y Puesta en Valor del Camino Inca en la Pontificia Universidad Católica del Perú [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Ley N° 30220. Ley Universitaria. (9 de julio de 2014). El Peruano.
Gunther, J. & Mitrani, H. (2013). Los orígenes de la ciudad. En Memorias de Lima. De haciendas a pueblos y distritos. Lima, Perú: Los Portales.
Guzmán, E. (2015). Huacas de la Universidad Nacional de Ingeniería y la verdadera Huaca Aliaga. Devenir, 2(4), 104-126.
Hayakawa, J. (2012). Restauro UNI: Breve antología de textos de restauración del patrimonio monumental edificado. Lima, Perú: Universidad Nacional de Ingeniería.
Hayakawa, J. & Ariza, R. (2015). Patrimonio y plan urbano en Lima: apuestas y desafíos del diagnóstico y propuesta de patrimonio edificado en el PLAM 2035. Devenir, 2(3), 113-136.
International Council on Monuments and Sites. (1990). Carta Internacional para la Gestión del Patrimonio Arqueológico.
Mauricio, A.; Muro, L.; & Olivera, C. (2015). Huaca 20: Un sitio Lima en el antiguo Complejo Maranga. Lima, Perú: Instituto Francés de Estudios Andinos y Pontificia Universidad Católica del Perú.
Matos, R. & Williams, C. (1986). Preservación y promoción del Patrimonio Monumental. En Patrimonio Cultural del Perú. Balance y perspectivas (pp. 37-74). Lima, Perú: Fomciencias.
Millones, L. (1986). Patrimonio cultural: planteamientos para una nueva perspectiva y propuesta de acción. En Patrimonio Cultural del Perú. Balance y perspectivas (pp. 27-35). Lima, Perú: Fomciencias.
Ministerio de Cultura. (2017). Política Nacional de Cultura. Tú también creas la Política Nacional de Cultura. Documento de diagnóstico: Estado general del sector cultura en el Perú. Recuperado de https://politicanacional.cultura.gob.pe/doc/fase/diagnostico.pdf
Ministerio de Cultura. (2012). Lineamientos de Política Cultural. 2013-2016. Versión preliminar. Recuperado de https://www.cultura.gob.pe/sites/default/files/pagbasica/tablaarchivos/11/lineamientomc.pdf
Muro, L. & González Carré, E. (2015). Cuarenta años de excavaciones en el sitio arqueológico Huaca 20 y los nuevos retos de la gestión del patrimonio arqueológico de la PUCP. En Huaca 20: Un sitio Lima en el antiguo Complejo Maranga (pp. 161-174). Lima, Perú: Instituto Francés de Estudios Andinos.
Ossio, J. (1986). Diagnóstico sobre la situación del Patrimonio Cultural del Perú. En Patrimonio Cultural del Perú. Balance y perspectivas (pp. 17-23). Lima, Perú. Fomciencias.
Pérez-Juez, A. (2010). La gestión del patrimonio arqueológico: De la tradición al nuevo panorama del siglo XXI. En La ciudad dentro de la ciudad: La gestión y conservación del patrimonio arqueológico en ámbito urbano (pp. 9-26). Sevilla, España: Universidad Pablo de Olavide.
Rengifo, C. (2006). Proyecto arqueológico Huaca 20-Complejo Maranga. Informe de investigaciones. Temporada 2005 [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Sánchez, J. (2017). Plan de monitoreo arqueológico (PMA) durante las excavaciones y remoción masiva de tierra para la construcción del “Complejo de Ciencias Sociales - PUCP” [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Sánchez, J. (2018). Plan de monitoreo arqueológico (PMA) para el “Proyecto de canalización eléctrica y data - Zona sur PUCP” [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Sasaki Associates. (2014). Plan Maestro de la PUCP al 2030. Recuperado de http://vicerrectorado.pucp.edu.pe/administrativo/wp-content/uploads/2014/11/MarcoPaisajistico.pdf
TV Perú HD. (2017, 11 de julio). Las Huacas de Lima. Sucedió en el Perú [Archivo de video]. Recuperado de https://youtu.be/yVI75Rnd8CI
Valencia, F. (16 de junio de 2008). El tráfico ilícito de bienes culturales del Perú. Recuperado de http://blog.pucp.edu.pe/blog/aleajactaes/2008/06/16/el-trafico-ilicito-de-bienes-culturales-en-el-peru/
Villacorta, L. (2013) Informe final Rescate Arqueológico en el sitio arqueológico Huaca 20, Complejo Maranga, Campus de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Temporada 2012-2013 [Informe presentado al Ministerio de Cultura].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles published by DEVENIR can be shared through the Creative Commons international public license: CC BY 4.0. Permissions beyond this scope can be consulted through the email revistas@uni.edu.pe