Praxis in the past: Approaches to the intervention of the architectural heritage in Lima

Authors

  • Pamela Bonilla Polanco

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v2i3.263

Keywords:

intervention, architectural heritage

Abstract

A monument of cultural heritage is a construction that has an important value in aesthetic, scientific and historical terms for a specific group of people and, therefore, its safeguard must be guaranteed in order to preserve it for the future generation’s knowledge. In the particular case of Lima, a large number of such buildings are damaged and under the risk of disappearing if no action is soon taken. Consequently, this is an outstanding issue of study that involves different professional fields. Thus, the following article will analyze the urbanist-architectural aspect and investigates models of intervention in the built heritage from a conceptual, methodological and proactive approach. From the viewpoint of each of the architects, three recognizable interventions in urban space will be presented, each with a varying degree of interference, which have been made recently. We have developed the following cases: St Mark’s Mansion, whose patios were the location of different historical issues; Barranco’s old Municipal Market, an important and representative building regarding citizen’s memory; and Cori Wasi Cultural Centre, an integrating element of the urban complex of the Arequipa Avenue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pamela Bonilla Polanco

Estudió Arquitectura y Urbanismo en la Pontificia Universidad Católica del Perú (2006 - 2012), donde se tituló con el proyecto de recuperación del paisaje y espacios públicos Jardín Botánico en Moyobamba (2013). Cursó la especialización Diseño y Manejo de Áreas Verdes y Arboricultura Urbana en la Universidad Nacional Agraria La Molina (2014), diplomado en el que ejercería la docencia en el año 2015. Habilitada desde el año 2014 (CAP 16048), ha realizado investigaciones sobre temas de paisaje, arquitectura y patrimonio. Actualmente se desempeña como arquitecta proyectista independiente.

References

Bonilla, T. E. & Fuentes, H. M. C. (2009). Lima y el Callao: Guía de arquitectura y paisaje. Lima, Perú: Universidad Ricardo Palma.

Burneo, R. A. (2005). Orígenes y evolución del conjunto arquitectónico de la Casona de San Marcos. Lima, Perú: Programa para la Conservación del Patrimonio Cultural.

Cerna, D. (2007). Reeditar el patrimonio. Escala, 213(1), 14-15.

Fernández, A. (1999). El proyecto moderno de la arquitectura en los territorios del patrimonio histórico. Cuadernos del instituto Juan de Herrera de la Escuela de Arquitectura de Madrid 1, 1-5.

Hayakawa, J. C. (2001). La restauración en Lima: Pasos y contrapasos (Tesis de pregrado). Universidad Nacional de Ingeniería, Lima, Perú.

Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS). (1964). Carta de Venecia.

Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS). (2000). Carta de Cracovia.

Instituto Nacional de Cultura. (2008). ¿Qué es patrimonio cultural? Lima, Perú: Autor.

Solà-Morales, I. (2006). Intervenciones. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Published

2018-08-13

How to Cite

Bonilla Polanco, P. (2018). Praxis in the past: Approaches to the intervention of the architectural heritage in Lima. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 2(3), 45–62. https://doi.org/10.21754/devenir.v2i3.263

Issue

Section

ARTÍCULOS

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.