Research, intervention and education for conservation and restoration of the Archaeological Park of Cochasqui (Ecuador)

Authors

  • Begoña Carrascosa Moliner
  • Olga Medina Lorente
  • Andrea Sanz Catalá
  • Cristina Nieto Perez

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v1i1.237

Keywords:

research, conservation-restoration, sustainable heritage

Abstract

Due to the increasing interest in the conservation of the Archaeological Park of Cochasqui, and thanks to the project: Cultural Development and Cooperation for the Enhancement value of the pre-Incan Pyramids of Cochasquí, Ecuador, has developed several conservation and restoration actions for the recovery of two pre-Inca ceramic structures on pyramid number 13 of the archaeological complex. With the purpose of recovery these demonstrations, that were found in an alarming state of damage, this project developed three specific lines of action: the research on replacement materials in laboratory, in situ restoration, and social appropriation of the Cochasquí heritage, so as to guarantee its safeguard and protection. All thanks to the grant from the Spanish Ministry of Foreign Affairs through the Spanish Agency of International Cooperation for Development AECID, and the collaboration of Polytechnical University of Valencia, Spain (UPV) and Pichincha’s Decentralized Provincial Government, Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (2008). Guías de Actividades Patrimoniales. Proyecto conjunto MINEDUC / UNESCO. Programa Patrimonio Educacional. Identidad y futuro. UNESCO, Santiago.

Ballart, J. (1997). El Patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Ariel Patrimonio, Barcelona.

Brandi, C. (2002). Teoría de la restauración. Alianza Editorial.

Carrascosa, B. y Medina, O. Mª. (2010). Cooperación al Desarrollo Cultural y Formativo para la Puesta en Valor de las Pirámides Preincaicas de Cochasquí, Ecuador. Universidad Politécnica de Valencia.

Carrascosa, B., Medina, O. Mª. (2012). La Conservación y Restauración de las plataformas cerámicas preincaicas de Cochasquí. II Fase: Cooperación al Desarrollo Cultural y Formativo para la puesta en valor de las Pirámides preincaicas de Cochasquí, Ecuador. Universidad Politécnica de Valencia.

Doménech, T., Valentín, N., Vaillant, M. (2003). Una mirada hacia la conservación preventiva del Patrimonio Cultural. Universidad Politécnica de Valencia.

Ferrero y de Loma-Osorio, G. (2011). Identificación y Formulación de proyectos de cooperación al desarrollo. Gestión de ciclo del proyecto y enfoque del marco lógico. Cuadernos de cooperación. Universidad Politécnica de Valencia.

Gómez, M. L. (1998). La Restauración. Examen científico aplicado a la conservación de obras de arte. Madrid, Ed. Cátedra.

Llonch, N., Santacana, J. (2011). Claves de la museografía didáctica. Lleida, Ed. Milenio.

Matteini, M., Moles, A. (2001). La Química en la Restauración. Ed. Nerea.

Published

2018-08-13

How to Cite

Carrascosa Moliner, B., Medina Lorente, O., Sanz Catalá, A., & Nieto Perez, C. (2018). Research, intervention and education for conservation and restoration of the Archaeological Park of Cochasqui (Ecuador). Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 1(1), 49–68. https://doi.org/10.21754/devenir.v1i1.237

Issue

Section

ARTÍCULOS