Urban model and jesuit schools in America
DOI:
https://doi.org/10.21754/devenir.v11i22.1909Keywords:
Architecture, jesuit, schoolAbstract
The evangelizing mission of the Jesuits in America was embodied in urban and architectural facts. The Jesuit urban complexes were made up of 1 or more apple trees with three fundamental functions: evangelizing, educational, and residential, which were complemented by cultivation and storage. The reflection and analysis of these Jesuit groups was carried out through a comparative consideration in the American context: the case of Cuzco - Peru, Cordoba - Argentina and the block of Villa de La Plata today Sucre Bolivia. These urban complexes have a common denominator: their basic functions: evangelizing, educational and residential, translated into churches, schools, seminaries and residences; evidencing that the residential and educational function is arranged around courtyards in the form of cloisters, the evangelizing function in churches is usually of a Latin cross plan and is complemented by orchards, pharmacies, warehouses and others in such a way that their daily activity allows them to develop fully. These American examples highlight the particular presence of the Indian chapel, which in the vast majority of case studies lacks physical and documentary evidence, remaining a pending issue to be investigated.
Downloads
References
Alexander Bailey, G. (2022). Para mayor gloria de Dios. En L. E. Wuffarden et al., Los claustros y la ciudad. Las órdenes regulares en el virreinato del Perú. Colección Arte y Tesoros del Perú (pp. 207-238).
BBC. (11 de septiembre de 2020, 11 de septiembre). América española vs. América portuguesa [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=W3yHdmZ_rF8
Benfer, R. A. (2013). Luces y arquitectura en las iglesias coloniales de la Nueva España y del Perú. El futuro del Pasado, 4, 421-458.
Brewer A. (2008). El modelo urbano de la ciudad colonial y su implantación en Hispanoamérica. Universidad Externado.
Bustamante, J. L., Biscayart Melo, G., y Peretti, L. (2015). Espacios productivos en la Manzana Jesuítica de Córdoba. Un patrimonio olvidado.
Dussel, E. (2023). Concilios, clero y religiosos. En Historia general de la iglesia en América Latina. Tomo I : introducción general a la historia de la iglesia en América Latina (pp. 472-560). Ediciones Sígueme Cehila. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/otros/20120215114404/10cap7.pdf
Gantier, B. (2022). Manuscrito Fundación colegio de Santiago.
Gisbert, T. y Mesa, J. (1997). Arquitectura Andina (2ª ed.). Embajada de España en Bolivia.
Jackson, R. H. (2022). Un bosquejo de las instituciones jesuitas de las Provincias de Perú y Paracuaria en 1767. Antiguos jesuitas en Iberoamérica.
Klaiber, J. (2007). Los jesuitas en América Latina, 1549-2000: 450 años de inculturación, defensa de los derechos humanos y testimonio profético. Fondo Editorial de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya.
Kuskin Editores. (2019). La Catedral del Cusco y la Iglesia de la Compañía de Jesús. Kuskin Editores.
Mantilla, M., y Quispe, J. (2021). La orden de la Compañía de Jesús en el Cusco: organización, evangelización, arte y economía (1600-1650).
Medina, M., Cuadrado, M., Manavella, A., y Polo, E. (2008). La obra urbano-arquitectónica de los jesuitas en la capital de la Provincia Jesuítica del Paraguay: la Manzana Jesuítica de Córdoba como área de valor cultural en la forma urbana actual. Cuarto Centenario de la creación de la Provincia Jesuítica del Paraguay Jornadas: Hoy como ayer: evangelización y promoción humana. https://www.academia.edu/download/66087198/POLO_FRIZ_2008_06_La_obra_urbano_arquitectonica_de_los_jesuitas_Jornadas_Hoy_como_ayer.pdf
Millar, R. (2021). El Colegio del Cercado de Lima al momento de la expulsión de la Compañía. Allpanchis, 48(88), 259-300. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/Allpanchis/article/view/1327
Page, C. (2019). Los planos de los colegios jesuíticos de Lima, Ayacucho y Sucre de la Biblioteca Nacional de Francia. Alteritas, (9), 247-262.
Paliza, V. (2022). La compañía de Jesús; la universidad, un espacio de la educación en el Cusco.
Pérez, L. (2013). Los seminarios tridentinos y la política eclesiástica de Felipe II: El caso de Charcas. Estudios de historia novohispana, (49), 3-38.
Pérez, L. (2019). Los jesuitas y los colegios tridentinos en Hispanoamérica. En H. Casanova, E. González y L. Pérez (Coords.), Universidades de Iberoamérica: ayer y hoy (pp. 129-151). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.academia.edu/82430520/Los_jesuitas_y_los_colegios_tridentinos_en_Hispanoam%C3%A9rica
Tabango, M. L. (2019). Iglesias jesuitas en Ecuador: análisis comparativo, tipológico y formal.
Terán, F. (1997). La ciudad hispanoamericana: el sueño de un orden. Centro de Estudios Históricos de Obras Públicas y Urbanismo.
Universidad Mayor Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca. (1992). Sucre a través de sus planos. Universidad Mayor Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca.
Zilbeti, J. (2002). Evolución urbana de la ciudad de Sucre. Qori llama.
Wuffarden, L.E., Lavallé, B., Mujica, R., Barriga, I., Bailey, G., Kusunoki, R. y Guibovich, P. (2022). Los Claustros y la ciudad. Las órdenes regulares en el virreinato del Perú. Colección Arte y Tesoros del Perú, 207, 238.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devenir - Journal of studies on built heritage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published by DEVENIR can be shared through the Creative Commons international public license: CC BY 4.0. Permissions beyond this scope can be consulted through the email revistas@uni.edu.pe