The mural in the modern architectural space. Integration between painting and architecture in the former Ministry of Public Education of Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v11i21.1723

Keywords:

Historical center of Lima, modern heritage, muralism

Abstract

Combine painting and architecture is a principle that artists of the first half of the 20th century considered fundamental to their approach to a unitary project. This article analyzes the pictorial works, in connection with their environment, inside the former Peruvian Ministry of Public Education building made between 1951 and 1956 by the architect Enrique Seoane Ros. The objective is to know the type of link between these creations and the space that contains it. For this purpose, we have applied the historical-critical method based on publications and visits to the referred place. The conclusions are related to the idea that the murals are integrated into modern thought, under artistic-political convergences and influences of the Bauhaus ideology, Le Corbusier’s theories and what Siqueiros called “Integral Plastic”. Finally, we find that these paintings qualify their architectural environment as an intrinsic value that transforms spatial perception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Baca García, Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

Arquitecto por la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería, master en Arquitectura, Historia y Patrimonio por la École Nationale Supérieure d’Architecture de Nancy, Francia. Doctorando en Historia del Arte, Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

References

Álvarez Ortega, S. (2006). La formación en arquitectura en el Perú. Antecedentes, inicios y desarrollo

hasta 1955. Inifaua. Universidad Nacional de Ingeniería.

Agrupación Espacio. (junio de 1947). Declaración de principios de la Agrupación Espacio. El Arquitecto

Peruano, 119, s. d.

Arnheim, R. (1985). El pensamiento visual. Paidós.

Ayarza Uyaco, L. (2002). Juan Luis Pereira. Pintura mural peruana del siglo XX. Catálogo. Coordinación

general: Nanda Leonardini (Vol. IV). Texto inédito.

Bentín Diez Canseco, J. (1989). Enrique Seoane Ros. Una búsqueda de raíces peruanas (pp. 186-190,

-215). Índice Editores Asociados.

Ballart, Josep (2002). El Patrimonio histórico y arqueológico: Valor y uso. Editorial Ariel.

Bryant, G. (1997). El concepto de Gesamtkunstwerk. Cuaderno de Notas, (5), 57-76. http://polired.

upm.es/index.php/cuadernodenotas/article/view/790

Cáceres Atocha, R. (2001). Teodoro Núñez Ureta. Pintura mural peruana del siglo XX. Catálogo. Coordinación

general: Nanda Leonardini (Vol. I, pp. 81-82). Seminario de Historia Rural Andina. Universidad

Nacional Mayor de San Marcos.

Castrillón, A. (marzo del 2002). De abstracciones, informalismos y otras historias… Instituto Cultural

Peruano Norteamericano - Banco Sudamericano.

Ciriani, E. (2014). Todavía la arquitectura. Arcadia Mediática.

Corvetto, G. (2001). Sabino Canales Springett. Pintura mural peruana del siglo XX. Catálogo. Coordinación

general: Nanda Leonardini (Vol. III). Texto inédito.

García Bryce, J. (1965). Homenaje a Le Corbusier. Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de

la Universidad Nacional de Ingeniería.

Guter, E. (2010). Aesthetics A-Z. Edinburgh University Press. Proquest Ebook Central, http://

ebookcentral.proquest.com/lib/upc-ebooks/detail.action?docID=624264

Huapaya Espinoza, J. C. (2021). Fantasmas corbusieranos en el Perú: divulgación, articulaciones y reflexiones,

-1965. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, 4(4), 149-166.

Jeanneret, Ch. E. & Ozenfant, A. (1994). Acerca del purismo. Escritos 1918-1926. El Croquis Editorial.

Lavarello de Velaocheaga, G. (2009). Artistas plásticos en el Perú. Siglos XVI-XVII-XVIII-XIX-XX. Pacasmayo.

León Morales, J. (2001). Manuel Ugarte Eléspuru. Pintura mural peruana del siglo XX. Catálogo.

Coordinación general: Nanda Leonardini (Vol. I, pp. 155-156). Seminario de Historia Rural

Andina. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

López, M. A. (2019). La forma de las cosas. Breve recuento de la crítica al ornamento en el contexto

de la Bauhaus. Agenda Cultural Alma Máter, (263). https://scholar.googleusercontent.

com/scholar?q=cache:8bEpr9IOUX4J:scholar.google.com/+gesamtkunstwerk+bauhaus&

hl=es&lr=lang_es&as_sdt=0,5

López Portillo Tostado, F. (2017). El gobierno militar de Manuel A. Odría en Perú (1948-1956):

un vistazo diplomático. Universidad Nacional Autónoma de México Ciudad Universitaria,

Delegación Coyoacán. http://www.librosoa.unam.mx/bitstream/handle/123456789/415/

Gobierno%20Odri%CC%81a.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mallet-Stevens, R. (marzo de 1999). L'Exposition des Arts Décoratifs à Paris en 1925. Les amis de la

Villa Cavrois. https://www.villacavrois.org/1999/03/lexposition-des-arts-decoratifs-paris.html

Ministerio de Cultura. (2020). Propuesta Técnica para la declaratoria de Monumento integrante del

Patrimonio Cultural de la Nación de la ex sede del Ministerio de Educación.

Moreno Moreno, M. P. (2019). Fernand Léger: Pared-arquitecto-pintor. Cromatismo espacial.

Rita: Revista Indexada De Textos Académicos, (11), 166-177. http://ojs.redfundamentos.com/

index.php/rita/article/view/421/377

Real Bazán, F. (2001). Carlos Quíspez Asín. Pintura mural peruana del siglo XX. Catálogo. Coordinación

general: Nanda Leonardini (Vol. I, pp. 114-116). Seminario de Historia Rural Andina. UNMSM.

Román, E. (10 de junio de 2000). El Siglo XX en las artes plásticas peruanas. Copé, X(23), pp.14-20.

https://cultura.petroperu.com.pe/biblioteca-cope/revista-cope-vol-veintitres/

Roth, L. M. (1999). Entender la arquitectura: Sus elementos, historia y significado (1ª ed.). GG.

Siqueiros, D. A. (1979). Cómo se pinta un mural. Ediciones Taller Siqueiros Venus y Sol Jardines de

Cuernavaca. https://bit.ly/3BuAIRH

Souza, A. M. (30 de agosto del 2012). El naturalismo de Rivera y Portinari: el arte como posibilidad

de reflexión crítica y mediación con la realidad social [Trabajo de conclusión del curso de licenciatura

en Artes Visuales]. Instituto de Artes de la Universidad de Brasilia. http://bdm.

unb.br/bitstream/10483/5650/1/2012_AdelsonMatiasSouza.pdf.

Trahtemberg, L. (10 de junio del 2000). Evolución de la Educación Peruana en el Siglo XX. Copé,

X(23), p. 10. https://cultura.petroperu.com.pe/biblioteca-cope/revista-cope-vol-veintitres/

Published

2024-05-02 — Updated on 2024-05-10

How to Cite

Baca García, M. (2024). The mural in the modern architectural space. Integration between painting and architecture in the former Ministry of Public Education of Peru. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 11(21). https://doi.org/10.21754/devenir.v11i21.1723

Issue

Section

ARTÍCULOS