Flavor and joy: revaluing the collective patrimonial memory of Surquillo Market no. 1

Authors

  • René William Revolledo Velarde Universidad César Vallejo (Perú)
  • Martin Suarez Villasís Universidad César Vallejo (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v11i21.1610

Keywords:

patrimonial object, patrimonial subjects, patrimonial values, market

Abstract

To revalue a historic commercial building is to give it continuous life and if it refers to the flavors and moments of joy of the users, the heritage and its memory are preserved. The objective of this research was to identify the heritage values that generate identity and collective memory in Market No. 1 of the district of Surquillo, in Lima, Peru. Methodologically, this study has a descriptive and interpretative level, used the method of analysis, documentation and hermeneutics and used techniques such as semi-structured interviews, observation and documentary analysis. The main result was that, in the category of patrimonial value of use, economic value predominates since it represents a primary source of subsistence and development, followed in importance by social and sentimental values. It is concluded that these identified heritage values imply a relationship of familiarity with the users that enables the conservation of the property, as it is a "second home" for several generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

René William Revolledo Velarde, Universidad César Vallejo (Perú)

Arquitecto por la Universidad Ricardo Palma, con grado de Maestro en Educación en la Universidad Antenor Orrego. Estudios completos del doctorado en Arquitectura de la Universidad Cesar Vallejo.

Martin Suarez Villasís, Universidad César Vallejo (Perú)

Arquitecto por la Universidad Particular de Chiclayo, Master of Business Administration en la Universidad Cesar Vallejo. Estudios completos del doctorado en Arquitectura de la Universidad Cesar Vallejo.

References

Alvarez-Gayou, Jurgenson. (2003). Cómo hacer una investigación cualitativa. Fundamentos y metodología.

Editorial Paidóx.

Arenas Jaurequi, Daniela. (2015). Mercado Gastronómico en Surquillo (Énfasis en el Reciclaje Arquitectónico)

[Tesis de Arquitectura]. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Docomomo Internacional. (2004). 8th International Docomomo Conference. https://docomomo.

com/newyork-2004/

Google Maps. (s. f.). Mercado N.°1 de Surquillo. Recuperado el 12 de abril del 2024 de https://www.

google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1GYLtLyOlja4deRPbp8Qm1b7iGVQ&hl=es_419&ll=

-12.118034000000009%2C-77.02546800000002&z=17

González Moreno-Navarro, Antoni. (1998). La restauración objetiva (método SCCM de restauración

monumental), Memoria SPAL 1993-1998 [en línea]. Diputación de Barcelona, http://

www.diba.cat/documents/429042/f1f9717f-c5a0-4550-bce2-baf7aea71cd7

Günther Doering, Juan. (1983). Planos de Lima 1613 – 1983. Municipalidad de Lima Metropolitana.

Industrial Gráfica S. A.

Hayakawa Casas, José Carlos. (2015). Gestión del patrimonio cultural y centros históricos latinoamericanos

(2a ed.). Ediciones Universidad Nacional de Ingeniería. ISBN 978-612-4072-72-7.

Ñaupas Paitán, H. Mejía Mejía, E. Novoa Ramírez, E., Villagomez Páucar, A. (2014). Metodología de

la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. (4a ed.). Ediciones de la U. ISBN

-958-762-188-4 1.

Nieri Romero, M. P. (2018). Surquillo: recordatorio urbano de una ciudad segregada. Investigación

de la segregación socioespacial del distrito de Surquillo (Trabajo de investigación para optar

el título profesional de arquitecto). Universidad de Lima.

Nieto, Cristina. (2018). La apropiación social como elemento preventivo en la salvaguarda de los

bienes culturales [Trabajo de doctorado en conservación y restauración de bienes culturales].

Facultad de Bellas Artes de San Carlos. Universidad Politécnica de Valencia.

Maldonado, S. (2017). Educación patrimonial y redes sociales. De la investigación a la acción: el

proyecto “Educación Patrimonial”. Pulso: revista de educación, 40, 97-111.

Martorell, S. & Canet, F. (2013). Investigar desde internet: Las redes sociales como abertura al

cambio. Historia y Comunicación Social, 18(2013), 663-675. http://dx.doi.org/10.5209/rev_

HICS.2013.v18.44276

Mercado N.1 de Surquillo (s. f.). Inicio [Página de Facebook]. Facebook. Recuperado el 30 de enero

de 2023 de https://www.facebook.com/profile.php?id=100063490272313

Patetta, Luciano. (1985). Historia de la arquitectura: antología crítica (Madrid: Hermann Blume, 1984).

Quinto Fernández, Silvia. (2016). Uso y aprovechamiento de las nuevas tecnologías en la conservación

del patrimonio edificado. Reseña de casos emblemáticos en Perú. Devenir - Revista de

Estudios Sobre Patrimonio Edificado, 3(5), 113-132. https://doi.org/10.21754/devenir.v3i5.290

Rivera, J. (1998). El patrimonio y la restauración arquitectónica: nuevos conceptos y fronteras.

Astrágalo: Cultura de la Arquitectura y la Ciudad, 10, 119-127. https://doi.org/10.12795/astragalo.

i10.15..

Tripadvisor. (s. f.). Mercado nro 1 de Surquillo. Tripadvisor. Recuperado el 30 de enero de 2023 de

https://www.tripadvisor.com.pe/Attraction_Review-g294316-d7112854-Reviews-Mercado_

nro_1_de_Surquillo-Lima_Lima_Region.html

Twitter. (30 de enero de 2023). Mercado 1 de surquillo [Página de búsqueda]. Twitter. https://

twitter.com/search?q=mercado%201%20de%20surquillo&src=typed_query&f=live

Villamón, Teresa. (2017). Reflexiones teóricas contemporáneas sobre el patrimonio edificado y

su significado. Devenir - Revista De Estudios Sobre Patrimonio Edificado, 4(8), 123-133.

Waisman, M. (1992). El patrimonio modesto. Cuadernos Escala, 20. Escala.

Published

2024-05-02 — Updated on 2024-05-02

How to Cite

Revolledo Velarde, R. W., & Suarez Villasís, M. (2024). Flavor and joy: revaluing the collective patrimonial memory of Surquillo Market no. 1. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 11(21). https://doi.org/10.21754/devenir.v11i21.1610

Issue

Section

ARTÍCULOS