Constructive technical assessment of the “Talleres de Bello” railway complex
DOI:
https://doi.org/10.21754/devenir.v10i20.1450Keywords:
Heritage, Railways, Antioquia Railway, Cultural interest, Building evaluationAbstract
The construction and operation of railroads in Colombia was one of the most significant events for the economic, social and cultural development of the country in the 19th century. This historical milestone took place in the department of Antioquia, where a railroad line of its own was built, improving mobility conditions while at the same time constructing the necessary infrastructure for its operation, such as stations and workshops, in different parts of the route. Although for the Ministry of Culture of the Nation, the railroad stations are of cultural and patrimonial interest of great importance for the nation, this declaration does not directly include the workshops where the necessary maintenance was performed for the correct operation of the railroads. The technical-constructive assessment tries to analyze the "Talleres de Bello" complex from a more holistic perspective, that is, from the general aspects of its operation, and the techniques associated with the constructive typologies of the buildings that comprise the railway complex, in its structure and enclosures, trying to reveal in some way the constructive techniques of the time and the impact it represents for the study of heritage as a mobilizer of technical and technological innovation in architecture, engineering and construction.
Downloads
References
Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2010). Patrimonio urbanístico y arquitectónico del Valle de Aburrá (1ª ed.). http://www.metropol.gov.co/Planeacion/DocumentosAreaPlanificada/LIBRO_PATRIMONIO.pdf
Botero, L. J. (2015). La Facultad de Minas 1970-2012. Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín.
Corporación Semiósfera. (15 de junio de 2018). Corporación Semiósfera. http://www.semiosfera.org.co/bello/geografia.htm
Giraldo, L. F. (2018). Modelado de edificios Talleres Bello. Auxiliar de investigación. Bello, Colombia.
Gómez, E. R. (2009). "Mulas de acero" un caso de mentalidad y tecnología en los talleres de Bello. Huellas de Ciudad, 75-83.
Jaramillo, G. (julio de 2012). La estación Medellín y la arquitectura republicana en Colombia. Iconofacto, 8(11), 96-116. https://revistas.upb.edu.co/index.php/iconofacto/article/view/2355/2098
Molina, L. F. (septiembre de 2016). Palacio Municipal de Medellín: Martín Rodríguez. Revista Credencial. http://www.revistacredencial.com/credencial/historia/temas/palacio-municipal-de-medellin-martin-rodriguez
Ochoa, S. V. (2012). Modelación de la erosión hídrica a escala de cuenca en la zona alta de la Quebrada La García, Municipio de Bello, Antioquia [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín, Antioquia]. http://bdigital.unal.edu.co/9127/1/1020392544.2012.pdf
Pareja, C. E. (2004). Talleres del Ferrocarril en Bello, Patrimonio Cultural. Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín, Antioquia.
Patiño, J. A. (2017). Plano general del conjunto ferroviario talleres de Bello [Documento de trabajo elaborado durante la ejecución del proyecto de investigación por auxiliar de investigación].
Semillero de investigación Patrimonio Industrial y Ferroviario, U. d. (Febrero de 2018). Conjunto ferroviario Talleres de Bello [Documento de trabajo elaborado durante la ejecución del proyecto de investigación por integrantes de la investigación].
Semillero de investigación Patrimonio Industrial y Ferroviario, U. d. (Junio de 2010). Conjunto ferroviario Talleres de Bello [Documento de trabajo elaborado durante la ejecución del proyecto de investigación por integrantes de la investigación].
Tamayo, H. (28 de marzo de 2018). La hierba, último huésped de los Talleres del Ferrocarril en Bello. El Tiempo. http://www.eltiempo.com/colombia/medellin/historia-de-los-talleres-del-ferrocarril-en-bello-antioquia-199080
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devenir - Journal of studies on built heritage
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published by DEVENIR can be shared through the Creative Commons international public license: CC BY 4.0. Permissions beyond this scope can be consulted through the email revistas@uni.edu.pe