Origins of the university museums of Peru. Foundational managements, tensions and motivations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21754/devenir.v9i17.1034

Keywords:

University museum, collections, museum institutions

Abstract

The new global museological trends, such as ecomuseums, digital museums, community museums, among others, also have an impact on the design and execution of university museums and their management of collections, that is, a permanent institutional tension, be it economic, infrastructure, of management, of specialization, of its very conception and of its function as it corresponds to the role of the university in / with society.
Thus, this text tries to be a genealogical site of the university museum in Peru, from a review of the tensions and foundational motivations of some cases of museums in relation to the ownership of their universities, and the transition to contemporary museum institutions. Therefore, in the institutional process within the foundation and development of the republic and with the idea of nation, institutional designs, behaviors and images are also imported or provided in the conception of a museum supervised by an institution of higher education, this it is, in other words, a university museum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agassiz, L. (2007). Carta a H. M. Brent. Boletín de Lima, (149), 246-250.

Alfageme, B., y Marín, T. (2006). Uso formativo de los museos universitarios en España. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 11, 263-286.

Arroyo, B. (2016). Identidad y sentido: Una alternativa para hacer eficientes a los museos universitarios [Identity and sense: An alternative to efficient university museums]. Razón y Palabra, 19 (2_90), 204-222.

Astuhuamán, C. (2013). Tras los pasos perdidos de Julio C. Tello, 1909-1919. En H. Tantaleán, y C. Astuhuamán (Eds.), Historia de la arqueología en el Perú del siglo XX (colección Actes & Mémoires, vol. 34). l’Institut Français d’Études.

Bueno, A. (2010). Julio C. Tello y la arqueología del Perú en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Investigaciones Sociales, 14 (25), 17-46.

Carlson, U. (2009). Imágenes y símbolos en el antiguo Perú: Una contribución a la interpretación figurativa de sus tejidos. Boletín de Lima, XXXI (158), 21-63.

Carrión Cachot, R. (1947). La obra universitaria de Julio C. Tello. Revista de San Marcos, 35-43.

Castrillón, A. (1986). Pobres y tristes museos. En A. Castrillón (ed.), El museo peruano: Utopía y realidad (pp. 85-100). Industrialgráf.

Castrillón, A. (2000). Museos y patrimonio cultural. En Instituto Nacional de Cultura (ed.), Patrimonio Cultural del Perú I (pp. 261-272). Fondo Editorial del Congreso.

Cieza de León, P. (2005). CAPÍTULO XCII. De la manera y traza con que está fundada la ciudad del Cuzco, y de los cuatro caminos reales que de ella salen, y de los grandes edificios que tuvo, y quién fue el fundador. En P. Cieza de León, Crónica del Perú, El Señorío de los Incas (pp. 239-241). Biblioteca Ayacucho. http://www.biblioteca.org.ar/libros/211665.pdf

Ettore, G. (1995). Arqueología. Boletín de Lima (s.n.), 1-14.

Falcón, V. (2015). El museo universitario de Huacho en dos momentos. Entrevista a su fundador y a su actual director. https://www.academia.edu/20200099/El_museo_universitario_de_Huacho_en_dos_momentos

Fernández Moreno, A. (2017). El museo: De salón de musas a procomún del conocimiento. Materia, 21, 26-33.

García, M. (2011). Museos Universitarios en Lima (Perú). Revista de Museología, 7, 102-109. https://www.researchgate.net/profile/Manuela-Garcia-Lirio/publication/330262540_Museos_Universitarios_en_Lima_Peru/links/5c364dad92851c22a3679922/Museos-Universitarios-en-Lima-Peru.pdf

García, M. (2018). Aproximación al patrimonio universitario en Lima (Perú). Origen y colecciones. Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano (14), 72-84. http://hdl.handle.net/10481/56524

Garcilaso de la Vega, I. (1609). Capítulo X: El sitio de las escuelas y el de tres casas reales y el de las escogidas. En I. Garcilaso de la Vega, Comentarios reales de los incas (Libro Séptimo), (pp. 358-360). Lisboa. http://shemer.mslib.huji.ac.il/lib/W/ebooks/001531300.pdf

Henning, M. (2006). [Issues in Cultural and Media Studies] - Museums, Media and Cultural Theory (Issues in Cultural and Media Studies). [[Temas en Estudios Culturales y de Medios] - Museos, Medios y Teoría Cultural (Temas en Estudios Culturales y de Medios)]. Open University Press.

Hurtado, H. (2019). 100 años del Museo UNMSM Museo de Etnología y Arqueología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (1919-2019) (documento de trabajo). Universidad Mayor de San Marcos.

Hurtado, H. (2020). Coricancha como artefacto de poder inca y un lugar sagrado como [proto] Museo. Revista Artificios, 16 (mayo), 8-20. https://doi.org/10.22380/2422118X.2100

León, A. (2000). El museo: Teoría, praxis y utopía (7ª ed.). Cuadernos Arte Cátedra.

Leuridan, J., Calvo, J., Arellano, A., y Alegría, M. (2016). Historia y cultura en el mundo andino: Homenaje a Henrique Urbano. Universidad de San Martín de Porres.

Linarez Pérez, J. C. (2008). El museo, la museología y la fuente de información museística. ACIMED, 17 (4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400005&lng=es&tlng=es.

López, W. (2008). El museo universitario: Un paradigma museológico para América Latina. Hacia la Red Latinoamericana de Museos y Patrimonio Cultural Universitarios. Illapa Mana Tukukuq, 5, 95-102.

Murua, M. d. (1962). Capítulo VI. De la vida de Chympo Coya, mujer de Sinchiroca inga. En M. d. Murua, Historia general del Perú. Libro I: Origen y descendencia de los Incas (pp. 26-27). Imprenta de don Arturo Góngora.

Palma, R. (2006 [1913]). Epistolario general. Universidad Ricardo Palma.

Pérez Mateo, S. (2001). El coleccionismo en las universidades. Imafronte, (15).

Pérez, J., y Dujovne, M. (2002). De lo hegemónico a lo plural: Un museo universitario de antropología. de Historia, 2 (21), 197-208.

Philips, P., y Willey, G. (1958). Method and theory in American archaeology [Método y teoría en la arqueología americana]. University of Alabama Press.

Raimondi, A. (1873). El Departamento de Ancachs y sus riquezas minerales. Pedro Lira.

Ravines, R. (1996). Defensa, conservación y protección del patrimonio arqueológico. Boletín de Lima, XVIII Año 18(105-106), 145-203.

Repetto Málaga, L. (2013, 16 de mayo). Museos puertas abiertas - Museo Arqueológico de la Universidad Nacional de Trujillo [Archivo de video]. Youtube. https://youtu.be/_jakMXgQN7w

Repetto Málaga, L. (2018). Temas globales en museos y colecciones universitarias, diagnóstico y gestión de Museos. VIII Encuentro de Museos Universitarios del Mercosur – V Encuentro de Museos Universitarios de Latinoamérica y del Caribe, I Encuentro de Museos Universitarios de Perú. Lima: Talleres Gráficos de Lluvia Editores.

Riviale, P. (2000). Capítulo 1. El contexto científico. En P. Riviale, Los viajeros franceses en busca del Perú antiguo (1821-1914). Nueva edición [en línea] (pp. 17-29). Institut français d’études andines. doi:10.4000/books.ifea.3572

Ruiz, D. (2018). Visibilidad online de los museos universitarios de arte. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 49, 33-51.

Vargas Torreblanca, D. (2007). Ideología y colección: Historia del Museo Nacional 1822-1830 [Tesis para obtener el título de licenciado en Arte]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Published

2022-04-27

How to Cite

Hurtado Castro, H. I. (2022). Origins of the university museums of Peru. Foundational managements, tensions and motivations. Devenir - Journal of Studies on Built Heritage, 9(17), 27–42. https://doi.org/10.21754/devenir.v9i17.1034

Issue

Section

ARTÍCULOS